Hulp en ondersteuning
Luminus Monitor - Veelgestelde vragen

Vragen over de Luminus Monitor app of over Luminus EnergyControl Monitor?

Hier vind je vast het antwoord.

Veelgestelde vragen

Vind je hieronder je antwoord niet? Aarzel dan niet ons te contacteren. Het Luminus-team beantwoordt je vragen met plezier. Contacteer ons via monitor.support@luminus.be.

 

Registratie en activatie

  • Ik probeer me te registreren voor de Luminus Monitor app, maar kan mijn adres niet in de lijst vinden.

    In de lijst van EAN’s worden alleen adressen in Vlaanderen weergegeven. Het is nog niet mogelijk om de app voor een adres in Wallonië of Brussel te activeren.
    Zie je de foutmelding: “We hebben geen aansluitingen gevonden die in aanmerking komen voor dit product”? Dan betekent dit dat er voor jou geen adres in Vlaanderen gevonden wordt dat gekoppeld is aan een actief Luminus energiecontract.

    Ben je net verhuisd of vind je je adres niet terug terwijl dit zich wel in Vlaanderen bevindt?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waar en hoe kan ik de Monitor app downloaden voor mijn Luminus EnergyControl Monitor?

    Nadat je je geregistreerd hebt voor Luminus EnergyControl Monitor, krijg je een welkomst e-mail met een praktische handleiding die je kan helpen bij de installatie en het eerste gebruik ervan.

    De Monitor app kan je in de App Store of op Google Play downloaden.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik de energiegegevens van verschillende leveradressen in de Monitor app raadplegen?

    Wil je energiegegevens raadplegen voor verschillende klantnummers?
    Dat kan! Hiervoor log je eerst uit. Selecteer daarna bij het inloggen het andere klantnummer waarvoor je de data wil raadplegen (indien je met dat klantnummer geregistreerd bent voor de monitoringdienst).

    Gaat het om leveradressen onder éénzelfde klantnummer?
    Dan is het nog niet mogelijk om de verschillende leveradressen te raadplegen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe activeer ik de P1-poort van mijn digitale meter om gebruik te maken van Luminus EnergyControl Monitor?

    De procedure voor het activeren van de P1-poort van je digitale meter verschilt afhankelijk van je netbeheerder: 

    • Je netbeheerder is Fluvius: Activeer de P1-poort van je digitale meter via je Mijn Fluvius-account door deze link te volgen: https://mijn.fluvius.be/poortbeheer. Voor meer uitleg verwijzen we je door naar deze video van Fluvius (enkel beschikbaar in het Nederlands).
    • Je netbeheerder is Sibelga: Je P1-poort van je digitale meter is standaard open. Je hoeft dus niets te doen. 
    • Je netbeheerder is Ores: Het openen van je P1-poort is gratis bij de installatie van je digitale meter. Als je je P1-poort achteraf wil openen, brengt Ores hier een extra vergoeding van €26 in rekening. Meer informatie vind je via de volgende link: https://www.ores.be/particuliers-et-professionnels/ports-clien.
    • Je netbeheerder is Resa: Het openen van je P1-poort is gratis bij de installatie van je digitale meter. Je kan je P1-poort later altijd activeren via uw MyRESA-account. Meer informatie vind je via de volgende link: https://www.resa.be/fr/ma-situation/mon-compteur/compteur-communicant/port-client/.

    Ook goed om te weten:
    • Je kan rechtstreeks op je digitale elektriciteitsmeter zien of je P1-poort open staat:

               - Als je P1-poort succesvol geactiveerd is, verschijnt er namelijk een pijltje boven ‘GP’.

               - Als er geen pijltje boven ‘GP’ staat, wil dit zeggen dat je P1-poort nog gesloten is.

    • Als dit langer dan 72 uur duurt, neem je best contact op met je netbeheerder.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Luminus EnergyControl Monitor: wat indien de P1-poort van mijn digitale meter reeds bezet is?

    Je kan van je ene P1-poort ook 2 of 3 poorten maken met behulp van een actieve P1 splitter die je online kan verkrijgen.

    Opgelet: Een passieve P1 splitter zal niet werken aangezien deze onvoldoende vermogen heeft om de dongle samen te gebruiken met andere P1 apparaten.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Verhuis

  • Luminus Monitor app en Luminus EnergyControl Monitor: wat doe ik bij een verhuis?

    Voor de Luminus Monitor app:

    • Als je verhuist, zetten we je Luminus Monitor app stop. Dit doen we omdat het mandaat bij Fluvius gekoppeld is aan je adres. We hebben een nieuw mandaat nodig om deze dienst op je nieuwe adres te kunnen aanbieden. 
    • Wil je de app graag activeren voor je nieuwe adres? Dat kan uiteraard! De voorwaarde is wel dat je een digitale meter hebt en in Vlaanderen woont. Opnieuw registreren kan zeer eenvoudig via je My Luminus-account.

    Voor de Luminus EnergyControl Monitor:

    • Als je verhuist en je je Luminus EnergyControl Monitor wenst te houden, zorg er dan voor dat je:
      • ons daarvan tijdig op de hoogte stelt, en
      • de dongle meeneemt naar je nieuwe adres.
    • Je kan op je nieuwe woonplaats de dongle enkel gebruiken als je nog steeds voldoet aan de relevante voorwaarden (bv. aanwezigheid van een digitale meter alsook een stabiele Wifi-verbinding in de buurt van je digitale meter).
    • Indien je niet meer aan de voorwaarden voldoet, breng je ons hiervan op de hoogte zodat wij je Luminus EnergyControl Monitor contract kunnen stopzetten.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Toestemming datagebruik

  • Waarom moet ik mijn toestemming geven aan Fluvius om de verbruiksgegevens van mijn digitale meter met Luminus te delen?

    • Je digitale meter registreert je verbruiksgegevens. Luminus gebruikt deze gegevens om je meer inzicht in je energieverbruik te geven via onze monitoring diensten. 
    • Je verbruiksgegevens zijn privégegevens. Om Luminus toegang te geven tot deze gegevens, hebben we als energieleverancier je expliciete toestemming nodig. Deze toestemming geef je digitaal vanuit onze app via een persoonlijke link naar je Mijn Fluvius portaal.
    • Concreet geef je de komende 3 jaar je energieleverancier zo toegang tot je historische verbruiksgegevens. De geldigheidsduur is standaard vastgesteld op 3 jaar vanaf de aanvraag, maar je kan deze datatoegang zelf op ieder moment terug stopzetten. Zodra de periode van 3 jaar is verstreken, ontvang je een automatische e-mail van Fluvius voor een mogelijke verlenging. 
    • Je toestemming is gelinkt aan één digitale meter (EAN). Als je meerdere digitale meters hebt op een leveradres, bijvoorbeeld een voor elektriciteit en een voor gas, moet je je toestemming per meter geven.
    • Wanneer je de dienst activeert, dan doe je dit voor een specifiek leveradres en zal Luminus jouw verbruiksgegevens pas in de app kunnen weergeven als je je toestemming hiervoor hebt gegeven aan Fluvius.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe maak ik een account aan in Mijn Fluvius?

    1. Je meldt je aan of je registreert je op de website van Fluvius .
    • Heb je al een Fluvius account? Meld je dan aan via je eID en kaartlezer, een token, de app itsme of via je e-mailadres en wachtwoord.
    • Heb je nog geen Fluvius account? Dan maak je eerst een account aan door je te registreren via: je eID en kaartlezer, een token of de app itsme.
    1. Link de EAN-code(s) van het adres waar je digitale meter zich bevindt met je Fluvius account.
    • Eens aangemeld, kom je terecht op je homepagina. Klik dan op ‘Mijn EAN-lijst’.
    • Voeg je 2 EAN-codes, deze voor elektriciteit EN voor gas (indien je dat hebt) toe en klik telkens op ‘Toevoegen’. Deze codes vind je terug op je laatste afrekening van Luminus of in My Luminus, je online klantenzone.
    Nuttige link:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik de toestemming voor de toegang tot mijn verbruiksdata in de Luminus Monitor app intrekken?

    Je kan dit doen via je Mijn Fluvius-account aan de hand van dit stappenplan:

    • Log in op de Fluvius klantenzone via je Mijn Fluvius-account.
    • Klik op ‘Verbruik’ in de bovenste balk. Vervolgens verschijnen jouw EANs.
    • Onder elke EAN kan je zien of er aanvragen voor deze EAN werden gedaan. Door rechts op het vinkje te klikken, verschijnen alle aanvragen op het scherm. Om de toestemming met Luminus te verwijderen, klik je naast elke aanvraag waarin staat ‘gedeeld met Luminus’ op het prullenmand-icoontje om deze te verwijderen.
    • Herhaal dit voor al je EANs.
    Als je deze stappen uitgevoerd hebt, zijn al je toestemmingen voor het delen van data met Luminus ingetrokken en zal Luminus dus ook geen data meer ontvangen.
    Dit betekent dat je ook de Luminus Monitor app niet meer zal kunnen gebruiken, omdat die zal vragen om je toestemmingen in orde te brengen.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb mijn toestemming aan Fluvius gegeven maar zie nog geen digitale meterdata in de app. Wat nu?

    Het kan tot 72 uur duren nadat je je toestemming hebt gegeven vooraleer je data in de app ziet.
    Twijfel je of je je toestemming wel correct hebt gegeven? Voor de zekerheid kan je op ‘Mijn Fluvius’ de status nakijken via het Mijn Fluvius portaal > Verbruik > pijl naar onder bij elk EAN:

    • Zie je daar geen aanvragen staan op naam van Luminus, dan is het nodig dat je je toestemming nog geeft via onze app
    • Zie je daar aanvragen voor Luminus maar zijn ze met een oranje bolletje aangeduid, dan moet je nog een extra toestemming geven door een e-mail van Fluvius te bevestigen
    • Zie je daar aanvragen voor Luminus en zijn ze met een groen bolletje aangeduid dan contacteer je best onze klantendienst via monitor.support@luminus.be

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik ben geregistreerd voor de visualisatie van mijn digitale meterdata van elektriciteit en gas, maar zie enkel elektriciteitsgegevens in de app.

    Bij je registratie via My Luminus kan je een digitale meter voor elektriciteit (minimum) en een digitale meter voor gas (optioneel) doorgeven. 

    Na je inschrijving, is het nodig dat je ook je toestemming geeft aan Fluvius.be zowel voor je elektriciteit als gas. Deze toestemming geef je digitaal vanuit onze app via een persoonlijke link naar je Mijn Fluvius portaal. Indien je enkel je toestemming geeft voor elektriciteit, zal je ook enkel je elektriciteitsdata in de app zien.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Verbindingen

  • Hoe kan ik de verbinding van de dongle van mijn Luminus EnergyControl Monitor dienst nagaan?

    De status van je dongle kan je altijd nagaan in de app via Meer > Verbindingen:

    • Is je dongle online? Dan is de verbinding in orde. Dit betekent dat we je realtime data goed ontvangen en deze in de app aan je kunnen tonen.
    • Is je dongle offline? Dan is de verbinding niet in orde. Dit betekent dat we je data niet ontvangen en deze dus ook niet in de app aan je kunnen tonen. Check hier hoe je je dongle kan verbinden.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • De dongle van mijn Luminus EnergyControl Monitor dienst is offline. Wat nu?

    Dit kan meerdere oorzaken hebben:

    • De P1-poort van je digitale elektriciteitsmeter is gesloten. Raadpleeg de status van je P1-poort rechtstreeks op je digitale elektriciteitsmeter: Als je P1-poort geopend is, verschijnt er namelijk een pijltje boven ‘GP’. Als er geen pijltje boven ‘GP’ staat, wil dit zeggen dat je P1-poort nog gesloten is. Check hier hoe je je P1-poort activeert.
    • Je bluetooth staat niet aan.
    • Je WiFi staat niet aan.
    • Je WiFi-verbinding is niet sterk en/of stabiel genoeg in de omgeving van je digitale elektriciteitsmeter.
    • Je dongle zit niet goed in de P1-poort van je digitale elektriciteitsmeter.
    • Je geeft een verkeerd wifi-wachtwoord in.
    • De WiFi-instellingen van je router zijn aangepast.
    • Je hebt niet de laatste versie van de Luminus Monitor app op je tablet/smartphone. Voer in dit geval een update uit.

     
    Alles nagekeken? 
    Volg onderstaande stappen afhankelijk van jouw situatie:

    Je dongle is nog nooit online geweest?
    1. Open de Luminus Monitor app en log in.
    2. Steek dan je dongle even opnieuw in je digitale elektriciteitsmeter.
    3. Volg de instructies op de schermen in de app. Sta toe dat de Monitor app toegang heeft tot bluetooth en selecteer het juiste wifi netwerk. Geef vervolgens het wachtwoord voor de wifi in.
    4. De verbinding wordt tot stand gebracht. Wacht tot het LED-lampje continu groen blijft branden: dan is je dongle terug online.
    5. Indien het LED-lampje groen blijft knipperen, kon je verbinding niet tot stand worden gebracht en is je dongle nog steeds offline. We raden je aan om de installatie van de dongle te proberen vanop een andere smartphone/tablet. Eens de verbinding gelukt is, kan je terug op je eigen apparaat inloggen in de Monitor app en je verbruik opvolgen.

    Je dongle is al eens online geweest?

    1. Open de Luminus Monitor app en log in.
    2. Steek je dongle even opnieuw in je digitale elektriciteitsmeter en wacht tot het LED-lampje continu groen blijft branden: dan is je dongle terug online.
    3. Indien het LED-lampje groen blijft knipperen, dan betekent dit dat er geen verbinding met je router/internet is en deze opnieuw tot stand dient te worden gebracht.
    4. Ga dan naar Meer > Verbindingen en kies voor ‘Wifi-instellingen wijzigen’ en volg de instructies om je dongle opnieuw online te brengen.
    5. Voor meer uitleg kan je telkens op het (i) logootje klikken.
    6. Dubbelcheck opnieuw de status van je dongle in de app via Meer > Verbindingen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Inzichten en verbruiksdata

  • Hoe kan ik apparaten toevoegen aan mijn profiel in de Monitor app?

    In de app kan je via Meer > Profiel > Apparaten elk apparaat één voor één toevoegen door op het plusje te klikken. Je vult hierna de rubrieken verder aan waar dit wordt gevraagd (bv. merk, type, ...).

    Klik hierbij telkens op het groene vinkje om je wijzigingen op te slaan.
    Zodra al je apparaten zijn ingegeven, zijn ze zichtbaar in de rubriek 'Apparaten' en wordt je profiel als compleet beschouwd. Voor de apparaten die niet aanwezig zijn, hoef je niets aan te duiden.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe komt het dat mijn vaste kosten in de Luminus Monitor app sterk gestegen zijn?

    In januari 2023 ging het capaciteitstarief van kracht. Sindsdien wordt de bijdrage voor de nettarieven, die je via je energiefactuur aan je netbeheerder betaalt, gedeeltelijk op een nieuwe manier berekend. De app houdt rekening met deze nieuwe aanpak.

    Het capaciteitstarief omvat verschillende kostenelementen die voorheen berekend werden op basis van de hoeveelheid afgenomen kWh en dus in het variabel gedeelte zaten, zoals bv. distributie- en transportkosten. Deze kosten worden nu deels berekend op basis van het gemiddelde van je maandpieken en zijn onderdeel van de vaste kosten.
    Dit zorgt voor een stijging van de totale vaste kosten, maar op hetzelfde moment ook voor een daling van de variabele kosten.

    Lees hier meer:  Wat is het capaciteitstarief?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is het verschil tussen mijn totale verbruikskosten in de Luminus Monitor app en mijn voorschotfactuur in My Luminus?

    • Je kan via de Luminus Monitor app je verbruikskosten en vaste kosten zien.
    • Vergelijk je totale verbruikskost met je voorschotten en ga zo na of je voorschotbedrag volstaat, of dat een aanpassing nodig is. Hou hierbij wel rekening met het 'seizoenseffect': je verbruik schommelt en is in de winter hoger dan in de zomer. Dit zal je zien in de verbruikskosten in de app. Je voorschot daarentegen is een vast gemiddelde en hierdoor steeds een gelijk bedrag.
    • Merk op dat de verbruiksgegevens die je in de Luminus Monitor app ziet puur informatief zijn. Je kan je verbruikskosten in de Luminus Monitor app niet als factuur beschouwen. Zo wordt er bijvoorbeeld geen rekening gehouden met promo's. Wacht hiervoor altijd je jaarafrekening af of bekijk deze in je My Luminus klantenzone.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe wordt mijn verbruik verdeeld over mijn apparaten in de Monitor app?

    Het verbruik van je apparaten is een inschatting gebaseerd op de data van je digitale meter en de gegevens die je zelf in je profiel invult. Je energieverbruik wordt aan de hand van statistische datamodellen opgesplitst in categorieën. We tonen je grootste verbruikers bovenaan de lijst.

    Heb je een thuislader?
    Het kan tot enkele weken duren voordat deze herkend wordt en je deze terugvindt in het overzicht. De minimale capaciteit opdat je thuislader herkend wordt, bedraagt 1,5 kW.

    Heb je zonnepanelen?
    Dan houdt het overzicht ook rekening met je zelfconsumptie. Ook dit kan tot enkele weken duren.

    Heb je een thuisbatterij?
    Het opladen en ontladen van je batterij is onbekend en geeft daardoor een onderschatting van je totale verbruik. Je apparaten worden hierdoor niet altijd correct herkend.

    De Luminus Monitor app is een louter informatieve app die in het leven is geroepen om een beeld te vormen van je verbruik. De app wordt gevoed met informatieve gegevens die niet gebruikt worden om te factureren.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom zie ik negatieve consumpties in de grafieken in de Luminus Monitor app?

    Heb je zonnepanelen, dan kan je de energie die je opwekt, maar niet meteen verbruikt, terug op het net plaatsen. Dit noemen we energie 'injecteren'. Bij Luminus krijg je hiervoor een vergoeding, verrekend via je jaarafrekening. Daarom staat er hier een minteken voor het bedrag en zie je in de grafiek een staaf naar beneden.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik zie de injectievergoeding voor mijn zonnepanelen niet in de Luminus Monitor app.

    Het injectietarief geldt voor:

    • elke zonnepaneleninstallatie,
    • gecombineerd met een digitale meter,
    • geplaatst in Vlaanderen of Brussel,
    • die niet (meer) valt onder het systeem van de terugdraaiende teller
    • en over een energiecontract beschikt met een vergoeding voor geïnjecteerde energie. Bij Luminus hebben alle energietarieven een injectievergoeding.
    Het is belangrijk dat je je zonnepanelen, nadat ze geplaatst en gekeurd zijn, zo snel mogelijk bij je netbeheerder meldt. Zodra je netbeheerder ons de informatie over je zonnepaneleninstallatie heeft gestuurd, kunnen wij in de Luminus Monitor app rekening houden met je injectievergoeding.

    De verwerking van je aangifte kan enkele maanden duren, maar Luminus betaalt je injectievergoeding sowieso retroactief terug, te beginnen vanaf het moment van keuring van je zonnepanelen.

    Nuttige link:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is het verschil tussen de My Luminus app en de Luminus Monitor app?

    • My Luminus app: Dit is je online klantenzone waar je in de eerste plaats je administratie kan regelen: je voorschot aanpassen, wisselen van tarief, je facturatie-adres aanpassen, je facturen bekijken, … Heb je een digitale meter en woon je in Vlaanderen? Dan kan je hier ook gratis gebruik maken van de Digitale Meterstanden dienst in My Luminus om meer inzicht te krijgen in je energieverbruik, dit met één dag vertraging.
    • Luminus Monitor app: Dit is de app gekoppeld aan de betalende dienst Luminus EnergyControl Monitor die je toelaat om realtime inzicht te krijgen in je energieverbruik via een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt (nl. een dongle)..

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe vaak wordt mijn digitale meterdata in de app bijgewerkt?

    We ontvangen je digitale meterdata van Fluvius met minstens één dag vertraging. In het beste geval, zijn je elektriciteitsgegevens van de vorige dag rond het middaguur zichtbaar in de app en je gasgegevens pas in de namiddag.

    Merk op dat je gasgegevens over het algemeen iets later beschikbaar zijn dan je elektriciteitsgegevens. Dit omdat je digitale meter je elektriciteitsverbruik rond middernacht registreert en je gasverbruik pas rond 6 uur 's ochtends.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de link tussen mijn profiel in de Luminus Monitor app en de energietips?

    Op basis van je profiel en analyse van gelijkaardige huishoudens tonen we je relevante energietips. Er is al een behoorlijke lijst van tips. Maandelijks tonen we je nieuwe tips.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Tarieven

  • Worden mijn tarieven automatisch toegepast aan mijn digitale meterdata in de app?

    Ja, Luminus maakt automatisch de koppeling tussen je digitale meterdata en je Luminus-tarief. Zo zijn je gegevens steeds correct en up-to-date.

    Je totale verbruikskosten bestaan niet enkel uit je energiekosten, maar omvatten ook de distributie-en transportkosten van je netbeheerder, taksen en heffingen van de overheid en btw. Hierdoor verschillen de prijzen per kWh die je in de app ziet ten opzichte van de prijs per kWh voor energie alleen, die je op je contract terugvindt.

     
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Contract stopzetten

Voor de Luminus Monitor app:
  • Kan ik mijn Luminus Monitor app verwijderen en opnieuw downloaden zonder mijn data kwijt te zijn?

    Ja, je profiel en verbruiksgegevens worden bewaard, tenzij je je Luminus Monitor account stopzet (op eigen vraag, bij verhuis of als je van energieleverancier verandert).

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
Voor Luminus EnergyControl Monitor:
  • Hoe kan ik mijn Luminus EnergyControl Monitor contract stopzetten?

    • Je kan je Luminus EnergyControl Monitor contract op elk ogenblik beëindigen door Luminus te contacteren via monitor.support@luminus.be met het verzoek je contract te beëindigen.
    • Let op: louter de app verwijderen van je mobiel apparaat betekent niet dat je je contract beëindigt. Je account blijft actief en betalend, en de data blijft beschikbaar, ook als je de app opnieuw installeert.
    • Indien je je contract stopzet, zal de maandelijkse vergoeding voor die maand nog aangerekend worden waarna de betaling voor de dienst wordt stopgezet. Indien de overeenkomst beëindigd wordt, wordt je corresponderende profiel in de app verwijderd en zijn je energiegegevens niet meer beschikbaar.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik beroep doen op mijn herroepingsrecht voor Luminus EnergyControl Monitor?

    Je hebt het recht om je van je aankoop te ontdoen, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief, en dit binnen een herroepingstermijn van 14 kalenderdagen vanaf je inschrijving voor de Luminus EnergyControl Monitor.

    Hoe?
    Om je herroepingsrecht uit te oefenen, stel je Luminus op de hoogte van deze beslissing door te mailen naar monitor.support@luminus.be Vervolgens stuur je de dongle en het doosje waar deze in zat (inclusief de handleiding) terug naar Luminus (Luminus NV, Kempische Steenweg 299, 3500 Hasselt) samen met een ingevuld fysiek exemplaar van het herroepingsformulier dat je kan vinden in de Algemene Voorwaarden van Luminus..

    Opgelet: De directe kosten van het terugzenden van de dongle komen voor jouw rekening.

    Luminus betaalt je terug met hetzelfde betaalmiddel als hetgeen je gekozen hebt voor de domiciliering, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd. Deze terugbetaling zal enkel plaatsvinden indien we zowel de dongle als het doosje én de handleiding die in het doosje zit volledig intact ontvangen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Verandering van energieleverancier

  • Luminus EnergyControl Monitor: Kan ik de app en bijbehorende diensten blijven gebruiken als ik van energieleverancier verander?

    Als je van energieleverancier verandert, blijft je Luminus EnergyControl Monitor contract actief. 

    Je kan Luminus EnergyControl Monitor dus perfect blijven gebruiken. Vergeet dan zeker niet om je nieuwe tarieven in te geven in de app zodat de inschatting van je kosten correct en up-to-date blijft. Dit kan via het scherm Meer > Tarieven.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Problemen

  • Bestaat de Luminus Monitor app ook in andere talen dan het Nederlands?

    Ja, de Luminus Monitor app bestaat zowel in het Nederlands als Frans (sinds Juli 2023).

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

    Gebruikersnaam
    Je gebruikersnaam voor My Luminus is het e-mailadres waarmee je je geregistreerd hebt.

    Wachtwoord vergeten
    Je kan zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Dit doe je als volgt:

    1. Ga naar My Luminus en klik op 'Wachtwoord vergeten?'.
    2. Vul je e-mailadres in waarmee je bent geregistreerd en klik op 'Stuur me een reset-link'.
    3. We sturen je onmiddellijk een e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

    Maakte je een account aan via je Facebook- of Google-account?

    • Gebruik dan steeds dit account om je aan te melden. We kunnen deze paswoorden niet resetten.
    • Je kan je wel op elk moment opnieuw registreren met je e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord.

    Lees ook: Hoe registreer ik me op My Luminus?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Luminus EnergyControl Monitor: Wat als ik schade aan mijn dongle opmerk?

    Gedurende een periode van twee jaar beschik je over een wettelijke garantie met betrekking tot je aankoop. Om een beroep te doen op deze garantie, is het nodig dat je een aankoopbewijs kan voorleggen.

    Bij vaststelling van een gebrek informeer je Luminus zo snel mogelijk. Meld elk gebrek binnen een termijn van 2 maanden na vaststelling aan Luminus. Nadien vervalt elk recht op herstelling of vervanging.

    De garantie is nooit van toepassing op defecten die ontstaan ten gevolge van ongelukken, verwaarlozing, valpartijen, gebruik van de dongle in strijd met het doel waarvoor het ontworpen werd, het niet naleven van de gebruiksinstructies of handleiding, aanpassingen of wijzigingen aan het artikel, hardhandig gebruik, slecht onderhoud of elk ander abnormaal of incorrect gebruik.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen