Bedankt!

We hebben je gegevens goed ontvangen. We contacteren je binnen enkele werkdagen.

Tot binnenkort!

modern huis met zonnepanelen

Veelgestelde vragen

De intercommunales komen een digitale meter plaatsen in geval van :

  • Vervanging van de analoge budgetmeter
  • Nieuwe aansluitingen
  • Moderniseringswerkzaamheden
  • Zonnepanelen
  • Installatie van eigen laadpunt voor elektrische wagen
  • Energiedelen
  • Op eigen initiatief van de klant
Vlaanderen

De uitrol is actief bezig.  Eind april 2025 heeft 69% van de Fluvius-klanten een digitale meter.

Het doel om tegen 2024 80% te bereiken werd niet gehaald. De doelstelling is om in 2029 een uitrol van 100% te hebben.

Fluvius plaatst automatisch al een digitale meter in deze gevallen: 

  • bij klanten die (ver)bouwen en nieuwe meters aanvragen
  • bij klanten die zonnepanelen plaatsen vanaf 2021
  • bij klanten die hun bestaande PV-installatie uitbreiden of een bijkomende installatie plaatsen op dezelfde aansluiting. En dit wanneer de uitbreiding werd gekeurd na 1 oktober 2021
  • bij klanten die nog een klassieke budgetmeter hebben (update eind oktober 2024: 100% van alle budgetmeters zijn digitaal).
  • wanneer er technisch geen andere oplossing is, bijvoorbeeld. In geval van werken in de straat, als de meter defect is, enzovoort. 

Je kan op de website van Fluvius je EAN ingeven om te zien wanneer je ingepland staat: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker 
 

Wallonië 

Sinds 1 januari 2023 vindt de installatie van een slimme elektriciteitsmeter systematisch plaats in de volgende gevallen:

  • bij klanten die als wanbetaler zijn aangemeld (ter vervanging van budgetmeters)
  • bij het vervangen van de meter
  • bij nieuwbouwprojecten
  • op verzoek van klanten.

Uiterlijk op 31 december 2029 moet de netbeheerder 80% van de slimme elektriciteitsmeters hebben geïnstalleerd.
Wil je niet wachten dan kan je een verzoek indienen voor de installatie. In dat geval is de installatie betalend.

Brussel 

Voor bepaalde type klanten in Brussel wordt de slimme meter systematisch en gratis vervangen:

  • nieuwe prosumers in een bestaand gebouw die hun eigen elektriciteit opwekken (zonnepanelen)
  • voor eigenaars van elektrische voertuigen die een eigen laadpunt voorzien 
  • bij klanten die aan energiedelen doen
  • in het kader van de door Sibelga geplande moderniseringswerkzaamheden

Bij nieuwe elektrische aansluitingen (nieuwe gebouwen) of het plaatsen van een extra meter is de plaatsing van de slimme meter betalend.

Meer info

In tegenstelling tot de klassieke meter, draait een slimme meter niet terug. Hij meet zowel de energie die je verbruikt (consumptie) als de energie die je op het net injecteert (productie).

Op je afrekening zie je deze twee waarden apart staan, zodat je duidelijk kunt zien hoeveel energie je hebt verbruikt en hoeveel je hebt geïnjecteerd. Je krijgt dus een afrekening voor het verschil van deze twee waarden.

Meer info

Als je vandaag zonnepanelen installeert, krijg je automatisch een digitale meter (als je die nog niet hebt). Zo zal je enkel nog betalen voor de elektriciteit (energiekosten, netkosten en taksen) die je nodig hebt wanneer je zonnepanelen niet voldoende produceren.

Wat betekent dit concreet voor je energiefactuur?

  • Betaling voor verbruikte elektriciteit: Je betaalt enkel voor de elektriciteit die je extra verbruikt (energiekosten, netkosten en taksen) wanneer je zonnepanelen niet genoeg energie opleveren.
  • Vergoeding voor overtollige elektriciteit: De elektriciteit die je niet verbruikt en naar het net gaat, wordt terugbetaald via een injectievergoeding of terugleververgoeding. Dit is de vergoeding voor de stroom die je teruglevert aan het net.
  • Geen taksen of netkosten op injectie: Voor de elektriciteit die je teruglevert, betaal je geen netkosten en geen taksen.
  • Prosumententarief niet verschuldigd: Als je een nieuwe zonnepaneleninstallatie hebt, hoef je geen prosumententarief te betalen.
  • Lees ook: Wat is een energiecontract met injectievergoeding?

    Meer info

    Wil je zo weinig mogelijk bijbetalen op je jaarafrekening, dan raden we je aan om zelf regelmatig je meterstanden door te geven en je voorschotbedrag te optimaliseren.

    Het kan namelijk zijn dat je voorschotbedrag te laag is. Mogelijk oorzaken hiervan zijn:
    • Een stijging van de energieprijzen, nettarieven of taksen en je voorschotbedrag houdt hier nog geen rekening mee.
    • Je hebt enkele voorschotten gemist omwille van een vertraging of problemen bij de contractregistratie.
    • Een stijging van je verbruik, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, een nieuwe grote verbruiker in huis ( droogkast, airconditioning…) of een strenge winter.
    • Een foutieve inschatting van je verbruik toen je klant werd.
    Is je voorschotbedrag al een tijdje te laag, dan zal de tool je bij de simulatie een opmerkelijk hoger voorschotbedrag voorstellen om het tekort over de resterende voorschotten tot aan je volgende jaarafrekening te verdelen. We raden je aan om je voorschotbedrag op dat moment zeker aan te passen, om zo niet voor verrassingen te staan wanneer je je jaarafrekening krijgt.

    Het kan ook zijn dat je voorschotbedrag te hoog is, bijvoorbeeld na een grondige renovatie van je woning. In dat geval, kan je je voorschotbedrag indien gewenst verlagen. Doe je dat niet, dan betalen we je het teveel aan betaalde voorschotten uiteraard terug bij je jaarafrekening.

    Je kan zelf je voorschot slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.

    Opgelet: heb je zonnepanelen en ontvang je een injectievergoeding, dan houdt het voorgestelde voorschotbedrag in My Luminus hier momenteel nog geen rekening mee.

    Nuttige links:
    Bekijk deze nuttige instructievideo die je de voordelen van een goed ingeschat voorschotbedrag uitlegt.
     
     
    Meer info

    De injectievergoeding die je ontvangt voor je zonnepanelen is variabel (zelfs indien je over een vast tarief beschikt). Het verandert dus iedere maand.
    • Aan het begin van elke maand berekenen we telkens de injectieprijs die van toepassing is op de voorgaande maand. 
    • In de Luminus Monitor / My Luminus app gebruiken we voor de lopende maand daarom steeds de injectieprijs van de voorgaande maand.
    • Deze prijs wordt retroactief aangepast aan het begin van de volgende maand, op basis van de hoeveelheid energie die je hebt geïnjecteerd.

    Het is belangrijk om te benadrukken dat de gegevens die Luminus van je slimme meter ontvangt (via je netbeheerder of via de dongle) puur informatief zijn en bedoeld zijn om jou een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven van je verbruik en injectie. De gegevens die in de app worden getoond, worden daarom niet gebruikt ter facturatie. Na de meteropname ontvangt Luminus de facturatievolumes van je netbeheerder en passen we de werkelijke marktprijzen toe.
    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Contacteer ons

    02 302 20 50

    Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur.


    Stuur een bericht