We hebben je gegevens goed ontvangen. We contacteren je binnen enkele werkdagen.
Tot binnenkort!
De intercommunales komen een digitale meter plaatsen in geval van :
De uitrol is actief bezig. Eind april 2025 heeft 69% van de Fluvius-klanten een digitale meter.
Het doel om tegen 2024 80% te bereiken werd niet gehaald. De doelstelling is om in 2029 een uitrol van 100% te hebben.
Fluvius plaatst automatisch al een digitale meter in deze gevallen:
Je kan op de website van Fluvius je EAN ingeven om te zien wanneer je ingepland staat: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker
Sinds 1 januari 2023 vindt de installatie van een slimme elektriciteitsmeter systematisch plaats in de volgende gevallen:
Uiterlijk op 31 december 2029 moet de netbeheerder 80% van de slimme elektriciteitsmeters hebben geïnstalleerd.
Wil je niet wachten dan kan je een verzoek indienen voor de installatie. In dat geval is de installatie betalend.
Voor bepaalde type klanten in Brussel wordt de slimme meter systematisch en gratis vervangen:
Bij nieuwe elektrische aansluitingen (nieuwe gebouwen) of het plaatsen van een extra meter is de plaatsing van de slimme meter betalend.
In tegenstelling tot de klassieke meter, draait een slimme meter niet terug. Hij meet zowel de energie die je verbruikt (consumptie) als de energie die je op het net injecteert (productie).
Op je afrekening zie je deze twee waarden apart staan, zodat je duidelijk kunt zien hoeveel energie je hebt verbruikt en hoeveel je hebt geïnjecteerd. Je krijgt dus een afrekening voor het verschil van deze twee waarden.
Als je vandaag zonnepanelen installeert, krijg je automatisch een digitale meter (als je die nog niet hebt). Zo zal je enkel nog betalen voor de elektriciteit (energiekosten, netkosten en taksen) die je nodig hebt wanneer je zonnepanelen niet voldoende produceren.
Wat betekent dit concreet voor je energiefactuur?
Lees ook: Wat is een energiecontract met injectievergoeding?