1. Je wordt vergoed voor je injectie
Je digitale meter registreert zowel de productie als injectie van je zonnepanelen. Hierdoor kun je dankzij zogenaamde terugleveringscontracten een vergoeding krijgen voor elke opgewekte kWh die je niet zelf verbruikt, maar terug op het net injecteert. Bij Luminus is elk stroomcontract een teruglevercontract. Je ontvangt de vergoeding automatisch op je jaarlijkse afrekening. Meer over injectietarieven.
Het is goed dat je wordt vergoed voor je opgewekte elektriciteit die je niet zelf verbruikt, maar het is financieel voordeliger om die elektriciteit zoveel mogelijk op het moment zelf te verbruiken. Tips om je zelfverbruik te verhogen vind je hier.
2. Je netkosten worden anders berekend
In Vlaanderen betaal je vanaf de installatie van je digitale meter geen prosumententarief meer in Vlaanderen. Je netkosten worden deels berekend op basis van je werkelijke verbruik en deels op basis van je capaciteit. De basis hiervoor is het hoogste kwartiervermogen per maand. Meer info over het capaciteitstarief op de website van Fluvius.
In Wallonië betaal je alleen netwerktarieven over de hoeveelheid die je verbruikt, op voorwaarde dat je een groot deel van je zelf opgewekte stroom ook zelf gebruikt.
In alle gevallen betaal je nooit meer dan het forfait dat je voorheen werd aangerekend (prosumententarief). Volgens de officiële website van CWaPE, de Waalse energieregulator, is dit forfait berekend op basis van de veronderstelling dat prosumenten ongeveer 37% verbruiken van wat ze produceren.
3. Neem je verbruik en voorschot voor energie onder de loep
Bij de omschakeling naar een digitale meter past de netbeheerder de beginstand van de meter aan op basis van je overproductie of overconsumptie op dat moment. Door deze overgang hebben energieleveranciers zoals Luminus tijdelijk geen verbruiks- en productiegegevens. Hierdoor wordt je huidige voorschot voor energie berekend op een schatting totdat je volgende jaarafrekening wordt opgemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je voorschotbedrag tijdelijk afwijkt van je werkelijke verbruik.
Om verrassingen op je jaarafrekening te voorkomen, raden we klanten met een hogere consumptie aan om hun voorschot te verhogen. Neem hiervoor contact op met onze klantendienst.
Heb je een overschot aan opgewerkte energie? Dan kun je je voorschot voorlopig behouden en na de eerstvolgende jaarafrekening bekijken of een verlaging nodig is.
Daarnaast raden we aan je digitale verbruiksgegevens te activeren eenmaal je digitale meter is geïnstalleerd. Zo zie je via je MyLuminus - klantenzone je dagelijkse verbruiksgegevens voor elektriciteit en/of gas. Grafieken tonen hoeveel kWh je verbruikt en wat dit precies kost.
Ons advies: gebruik zoveel mogelijk van je zelfopgewekte energie
De installatie van de digitale meter is een ideaal moment om zoveel mogelijk van je zelf opgewekte energie direct te verbruiken. En er een gewoonte van te maken. Hoe meer je je eigen zonne-energie gebruikt, hoe minder elektriciteit je van het net moet afnemen. Zo houd je je energie-uitgaven beter onder controle.
Is dit het antwoord op uw vraag?
Wij helpen graag.
Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.
Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.