Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en/of gas?

Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en/of gas?

Wat is het sociaal tarief?

  • Het sociaal tarief is een maatregel om personen of huishoudens die tot bepaalde categorieën van rechthebbenden behoren, te helpen bij het betalen van hun elektriciteits- en/of aardgasfactuur.
  • Het sociaal tarief is een voordelig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is in heel België identiek, ongeacht de energieleverancier of netbeheerder.
  • Dit tarief wordt vier keer per jaar vastgesteld door de federale energieregulator, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG).


Wie kan in een huishouden rechthebbende zijn? 

  • De klant zelf ( =contracthouder)
  • De echtgenoot , een kind , .... die officieel bij de contracthouder woont 


Wat zijn de voordelen? 

Het sociaal tarief is een voordelig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is in heel België hetzelfde, ongeacht de energieleverancier of netbeheerder.

Huishoudens die recht hebben op het sociaal tarief betalen de volgende kosten voor hun elektriciteits- en/of aardgasmeter niet:

  • de vaste vergoeding
  • de huur van de meter
  • de transport- en distributiekosten
  • het prosumententarief
  • het capaciteitstarief
  • de energiebijdrage
  • de bijdrage voor groene stroom
  • Wil je meer weten over het sociaal tarief? Raadpleeg dan de website van de Federale Overheid.

 

Nuttige links:

 

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.

Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.

Meer info

Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:

Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.

De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.

Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210. 

Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Wij helpen graag.

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 210

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in