Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en/of gas?

Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en/of gas?

Wat is het sociaal tarief?

  • Het sociaal tarief is een maatregel om personen of huishoudens die tot bepaalde categorieën van rechthebbenden behoren, te helpen bij het betalen van hun elektriciteits- en/of aardgasfactuur.
  • Het sociaal tarief is een voordelig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is in heel België identiek, ongeacht de energieleverancier of netbeheerder.
  • Dit tarief wordt vier keer per jaar vastgesteld door de federale energieregulator, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG).


Wie kan in een huishouden rechthebbende zijn? 

  • De klant zelf ( =contracthouder)
  • De echtgenoot , een kind , .... die officieel bij de contracthouder woont 


Wat zijn de voordelen? 

Het sociaal tarief is een voordelig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is in heel België hetzelfde, ongeacht de energieleverancier of netbeheerder.

Huishoudens die recht hebben op het sociaal tarief betalen de volgende kosten voor hun elektriciteits- en/of aardgasmeter niet:

  • de vaste vergoeding
  • de huur van de meter
  • de transport- en distributiekosten
  • het prosumententarief
  • het capaciteitstarief
  • de energiebijdrage
  • de bijdrage voor groene stroom
  • Wil je meer weten over het sociaal tarief? Raadpleeg dan de website van de Federale Overheid.

 

Nuttige links:

 

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Verstuur je attest sociaal tarief via het contactformulier naar ons:

  • Ga naar het tabblad Hulp en Contact in het menu bovenaan deze pagina.
  • Onderaan deze pagina vind je: Een bericht sturen
  • Kies in het contactformulier: Waarover neem je contact met ons op? Sociaal tarief
  • Kies de categorie: Kan je ons hierover wat meer vertellen? Aanvraag sociaal tarief
  • Onder Wil je bestanden toevoegen?: laad je attest op.
  • Klik op Verzenden.
Wil je meer weten over het sociaal tarief?
Selecteer in het contactformulier: Waarover neem je contact met ons op? Sociaal tarief
Kies de categorie: Info over het sociaal tarief

 

Meer info

Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:

  • voldoet aan de criteria die de FOD Economie bepaalt.
  • een officieel attest van de betrokken instanties hebt:
    •  
    • FOD Sociale Zekerheid
    • OCMW
    • Federale Pensioendienst
    • Kind en Gezin
      • Vlaanderen: attest Opgroeien
      • Wallonië: attest AVIQ
      • Brussel: attest Iriscare
    • Agentschap Zorg & Gezondheid
      • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
      • Brussel – attest Iriscare
      • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
      • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien
  • huurder bent van een sociaal appartement waarvan de verwarming op gas afhangt van een collectieve installatie, in een gebouw dat verhuurd wordt door een sociale huisvestingsmaatschappij. Je kan dit aanvragen bij je sociale huisvestingsmaatschappij.

Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier. 

Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?
Helemaal niets. De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie.


Wanneer is het sociaal tarief niet van toepassing?
Deze situaties kan je raadplegen via de FOD economie.


Nuttige links:
Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en/of gas?

Vanaf wanneer start mijn sociaal tarief bij Luminus?

Meer info

Wanneer je een nieuwe rechthebbende bent, kan er wat tijd overgaan voordat je van het sociaal tarief kunt genieten. Waarom?
Je status als rechthebbende wordt niet meteen doorgegeven aan je energieleverancier.
Om de drie maanden bezorgt de federale overheid automatisch een lijst met rechthebbenden aan je energieleverancier.

De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. De einddatum is altijd 31 december van het lopende jaar. We passen het tarief altijd retroactief aan.

Wil je hier meer over weten? Raadpleeg dan de website van de Federale overheid.

 

Nuttige links:

  • Wie heeft recht op het sociaal tarief bij Luminus?
  • Wat is het sociaal tarief voor elektriciteit en/of gas?
  • Werkt het sociaal tarief met terugwerkende kracht?
Meer info

Contacteer onze klantendienst. Onze adviseurs helpen je graag verder!
Lees ook: Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
Meer info

Neem contact op met onze klantendienst. Onze adviseurs helpen je graag verder!
Meer info

  • Het sociaal tarief wordt toegekend op basis van een wettelijk attest. Dit attest is geldig voor je domicilieadres.
  • Kies daarom voor je verhuis naar je nieuwe adres tijdelijk een commercieel tarief.
  • Om de 3 maanden worden we automatisch geïnformeerd door de Federale Overheidsdiensten (FOD) over de rechthebbenden van het sociaal tarief.
  • Van zodra je in deze lijst staat met je nieuwe adres dan passen wij dit voor je aan. Uiteraard met terugwerkende kracht. Je verhuis is officieel wanneer de wijkagent is langsgekomen en je identiteitskaart is aangepast.

 

Meer info

Als u een geldig attest heeft voor een vorige periode, kunnen wij het sociaal tarief retroactief toepassen, tot maximaal twee jaar terug in de tijd.

Voor meer informatie : Klik om toegang te krijgen tot de pagina van de FOD Economie. 

 

Nuttige info:

 

  • Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
  • Vanaf wanneer start mijn sociaal tarief bij Luminus?

 

Meer info

Het beheer van het systeem met prepaid-meters valt onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerders. 

De prijs die je betaalt voor het opladen van een budgetmeter voor elektriciteit en aardgas is het gemiddelde van de prijzen van de commerciële energieleveranciers. Hierdoor is de energieprijs bij de netbeheerder aanzienlijk hoger dan het laagste tarief op de markt.

Het is wel mogelijk om in aanmerking te komen voor het sociaal tarief voor energie. Dit is een begrensd tarief voor elektriciteit en aardgas. 

De tarieven voor een budgetmeter voor elektriciteit en gas worden om de 6 maanden aangepast.
Meer info

  • Controleer of je voldoet aan de voorwaarden die zijn vastgesteld door de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Lees deze FAQ: Wie heeft recht op het sociaal tarief bij Luminus?
  • Voldoe je aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het sociaal tarief? Stuur ons je attest voor het sociaal tarief via het contactformulier:
    Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
     
  • Denk je dat je recht hebt op het sociaal tarief, maar heb je het gevraagde attest niet? Neem contact op met de FOD Economie.

 

 

Meer info

Neen, voor gezinnen met het sociaal tarief geldt het nieuwe capaciteitstarief niet.
Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Wij helpen graag.

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 210

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in