Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Waarmee kunnen we u helpen?

TOP 5 meest gezochte antwoorden:

 
  • Btw-verlaging van 6% voor professionele klanten: wat is niet-zakelijk verbruik ?

    Niet-zakelijk verbruik is verbruik voor niet-professionele doelen. In de praktijk komt dit neer op twee categorieën :

    Wonen :
    Een vereniging van mede-eigenaars waarbij de afname van gas en/of elektriciteit in hoofdzaak, dus voor meer dan de helft, bestemd is voor de woningen in het gebouw kunnen het verlaagd tarief aanvragen. Ook een huisvestingsmaatschappij die appartementen verhuurt kan dit.

    Overheid :
    Het verbruik van een overheidsinstantie voor de taken die hij als overheid verricht, is niet-zakelijk verbruik. Dit laatste moet strikt worden begrepen en daarom raden we je aan eerst aandachtig de FAQ verlaagde btw-tarief 6%  te raadplegen. Zo is het verbruik van cultuur- en sporthuizen, onderwijsinstellingen, woonzorgcentra en rusthuizen, gemeentelijke nutsbedrijven, en vele meer, gewoon zakelijk verbruik. 

    Bekijk ook deze nuttige info:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe werken injectievergoedingen van Luminus en hoe verhoudt zich dat tot andere leveranciers?

    De injectievergoedingen van Luminus zijn variabel en volgen de marktevoluties.
     

    • De indexwaarde is het gemiddelde van alle prijsnoteringen over een vastgelegde periode, zoals de afgelopen maand of het afgelopen kwartaal.
    • Op het moment dat de marktprijzen stijgen, is de indexwaarde (gebaseerd op het verleden) dus lager dan de huidige marktwaardes.
    Het variabel injectietarief wordt berekend aan de hand van een tariefformule. Deze formule is als volgt opgebouwd:
    (A * X) – C
    • A = componenten die alleen fluctueren met de ontwikkeling van de risicopremies op de energiemarkt
    • C = componenten onafhankelijk van de evolutie van de risicopremies op de energiemarkt + marge
    • = indexatieparameter, gebaseerd op een energiebeurs. wijzigt iedere maand/kwartaal (afhankelijk van het type index)
    De componenten A en C veranderen niet gedurende de duur van het contract. Pas bij hernieuwing kunnen deze wijzigen.

    Fictief voorbeeld van een berekening injectietarief met kwartaalindex:
    Formule = 0,0644 * index - 1,0500
    Q1-23: 0,0644 * 232,19 - 1,05 = c€13,90 is het injectietarief voor het 1e kwartaal in 2023
    Q2-23: 0,0644 * 153,19 - 1,05 = c€ 8,81 is het injectietarief voor het 2e kwartaal in 2023

    Toch zijn die variabele injectietarieven voordelig om onmiddellijk te kunnen genieten van verdere marktstijgingen, en dat kan niet met de vaste injectietarieven van sommige andere leveranciers.
    Andere leveranciers, met hogere injectievergoedingen, kunnen deze enkel aanbieden omdat ze werken met aandeelverkopen en coöperaties. Aan die contracten zijn extra kosten verbonden die niet worden opgenomen in de ranking van injectievergoedingen.

    Andere hoog gerankte injectievergoedingen zijn vaak gekoppeld aan duurdere energiecontracten. Als je kiest voor een nieuw energiecontract met injectievergoeding, check dan altijd goed het verschil in ranking tussen injectie- en afnamevergoeding binnen een specifiek contract. 

    Bij Luminus zit je injectievergoeding automatisch inbegrepen in je energiecontract. Zónder extra kosten

    In de productfiches elektriciteit zie je welke injectievergoeding je krijgt voor je tarief. Dit vermelden we in de tabel 'Luminus energieprijzen' bij: 'Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)'.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is een overnamedocument?

    Een overnamedocument voor energie is een formulier dat je invult met de persoon die de levering van elektriciteit en/of gas in een woning overneemt. Bijvoorbeeld bij een verhuis, de verkoop van een huis, na een scheiding of na een overlijden.

    Zorg dat je de volgende info noteert op dit overnamedocument:

    • De meterstanden. Neem deze op tijdens de inventarisatie of bij het overhandigen van de sleutels.
    • De gegevens van de vertrekkende bewoner en de nieuwe bewoner, samen met hun handtekening.

    Er zijn 2 versies beschikbaar:

    We hebben op onze website een specifieke rubriek rond verhuizen.
    Wanneer je jouw verhuis online doorgeeft via het verhuisformulier, dan kan je het overnamedocument hier ook toevoegen. Toegestane formaten zijn .jpg, .pdf en .png, met een maximum van 5 MB. Je kan ons deze informatie ook telefonisch of via het contactformulier doorgeven.

    Ter informatie:

    • Bezorg ons de informatie die in dit overnamedocument staat zo snel mogelijk
    • Om toekomstige geschillen over meterstanden te voorkomen, bewaar je best zorgvuldig de kopie van je overnamedocument.
    • Schrijf je gegevens in drukletters om de leesbaarheid te verhogen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kan ik een maandelijkse afrekening ontvangen?

    Luminus biedt klanten met een digitale meter de mogelijkheid om maandelijks een afrekening te betalen voor elektriciteit en gas

    Heb je een digitale meter en wil je maandelijks een afrekening ontvangen? Contacteer onze klantendienst .
    We dienen een aanvraag in bij je netbeheerder. Als alles in orde is, ontvang je vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

    Houd er rekening mee dat je geen voorschotfacturen meer zal ontvangen. In de winter, wanneer je meer verbruikt, kan je dan ook hogere afrekeningen krijgen. Omdat je geen voorschotfacturen meer ontvangt, is het ook noodzakelijk om in het geval van een domiciliëring te kiezen voor een domiciliering voor je afrekeningen (en niet enkel voorschotten).

    Wil je meer weten? Lees dan zeker onze blog .

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Aan welke voorwaarden moet ik voldoen als professionele klant om de btw-verlaging naar 6% aan te vragen?

    Je komt in aanmerking voor het niet-zakelijk btw-tarief als :

    • Je een ondernemingsnummer hebt.
    • Je een zakelijk energietarief hebt.
    • Het leverpunt een gemengd energieverbruik voor zakelijke en niet-zakelijke activiteiten heeft, waarvan minimum 50% niet-zakelijk is.
    Lees ook deze nuttige informatie:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Zelf aan de slag in My Luminus

In uw persoonlijke klantenzone My Luminus kan u heel wat zaken ook zélf regelen:
My Luminus Dashboard
  • persoonlijke gegevens wijzigen
  • facturen en betaling raadplegen
  • voorschot aanpassen
  • meterstanden doorgeven
  • betaalmethode aanpassen
  • afbetalingsplan aanvragen

Lees hier meer over My Luminus.

Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

Uw antwoord niet gevonden?
Een van onze medewerkers helpt u graag verder

 

Bel een business adviseur

Bereikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand.

078 150 152


Tip: Gemiddeld genomen zijn donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag rustigere momenten bij onze telefonische klantendienst.

Vraag een expert om contact op te nemen

We proberen binnen maximaal 2 werkdagen contact op te nemen.

Ga naar formulier

Chat met een business adviseur

Beschikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

Van zodra een business adviseur beschikbaar komt kan u het chatgesprek starten door rechtsonderaan op de knop 'start de chat' drukken.

Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand.

Vraag een expert om contact op te nemen

We proberen binnen maximaal 2 werkdagen contact op te nemen.

Voor vragen in verband met uw contract, producten en tarieven:

business.sales@luminus.be

Voor alle andere vragen:


business.services@luminus.be

Hulp bij een storing

De gratis hulplijn is 24/7 bereikbaar. Een vakman komt ter plaatse binnen 24u. Belt u voor 10u op een werkdag, dan komt hij de dag zelf!

Als klant van Luminus hoeft u niet zelf een beschikbare vakman te zoeken en geniet u van exclusieve voordeeltarieven. De interventie wordt uitgevoerd door één van onze 300 gecertificeerde techniekers.

Als u op een vrijdag na 10u belt, komt de vakman ten laatste de eerstvolgende werkdag.


0800 808 08 Meer info

Heeft u een klacht? Wij lossen het voor u op!

Geef uw klacht aan ons door.

Portal Luminus e-Mobility - LuminusVragen omtrent uw laadpaal voor uw zaak?
Contacteer onze e-mobility klantendienst.

02 289 90 90