Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Waarmee kunnen we u helpen?

TOP 5 meest gezochte antwoorden:

 
  • Wat is een energiecontract met injectievergoeding?

    Een energiecontract met injectievergoeding geeft je als zonnepaneleneigenaar een vergoeding voor de elektriciteit die je opwekt, maar niet meteen verbruikt. Je plaatst met andere woorden die overtollige elektriciteit op het net en ‘verkoopt’ hem aan je energieleverancier. We noemen dit contracten met een vergoeding voor geïnjecteerde energie, injectietarieven of terugleveringscontracten.
    Dankzij je digitale meter zien we hoeveel elektriciteit je afneemt van het net, en hoeveel elektriciteit je injecteert. Dit gebruiken we om je vergoeding te berekenen. 

    Luminus voegde vanaf 2021 een injectievergoeding toe aan al haar energietarieven. (met uitzondering van de SME-tarieven)
    In de productfiches elektriciteit  zie je welke injectievergoeding je krijgt voor je tarief. Dit vermelden we in de tabel 'Luminus energieprijzen' bij: 'Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)'.

    De injectievergoedingen zijn variabel en volgen de marktevoluties. Zo kan je onmiddellijk genieten van verdere marktstijgingen.

    Lees ook:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb een digitale meter. Kan ik een maandelijkse afrekening ontvangen?

    Luminus biedt klanten met een digitale meter de mogelijkheid om maandelijks een afrekening te betalen voor elektriciteit en gas

    Heb je een digitale meter en wil je maandelijks een afrekening ontvangen? Contacteer onze klantendienst .
    We dienen een aanvraag in bij je netbeheerder Fluvius. Als alles in orde is, ontvang je vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

    Houd er rekening mee dat je geen voorschotfacturen meer zal ontvangen. In de winter, wanneer je meer verbruikt, kan je dan ook hogere afrekeningen krijgen.

    Wil je meer weten? Lees dan zeker onze blog .

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik moet veel bijbetalen op mijn jaarafrekening. Hoe kan dat en wat moet ik doen?

    Dit kan de volgende oorzaken hebben:

    • Je hebt een nieuwe, grote verbruiker in huis gehaald, zoals een droogkast, jacuzzi, elektrische verwarming, airconditioning,…
    • Het aantal bewoners in je huis veranderde in de loop van het jaar.
    • Je echte verbruik ligt hoger dan de inschatting die vorig jaar gemaakt werd. Dit kan gebeuren wanneer je meterstanden geschat zijn.
    • Je hebt niet langer recht op sociaal tarief.
    • Je meter werd gecorrigeerd.
    • Een stijging in belastingen, netbeheerderskosten of transportkosten.
    • Het was een strengere winter.
    Het advies van Luminus:
    Via My Luminus kan je op ieder moment je meterstanden doorgeven en je voorschotbedrag zelf aanpassen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Geldt de btw-verlaging ook voor de professionele klanten?

    De overheid voorziet tijdelijke maatregelen om de impact van de hoge energieprijzen te verzachten. Voor de professionele klanten wordt de btw op aardgas tijdelijk verlaagd van 21% naar 6% van 1 augustus 2022 tot en met 30 juni 2023. Vanaf 1 juli 2023 betalen zij terug 21 % BTW.

    Geldt de tijdelijke btw-verlaging op mijn volledige energiefactuur?
    Nee. De btw-verlaging geldt alleen voor aardgas, niet voor elektriciteit. Het tijdelijk verlaagde btw-tarief van 6% geldt voor alle componenten met betrekking tot je aardgas: de energiekost, maar ook de nettarieven, taksen, toeslagen en heffingen.

    Hoe wordt de btw-verlaging toegepast?
    Die verlaging is zichtbaar op je voorschotfactuur vanaf september 2022 tot en met 30 juni 2023.
    Opmerking: De verschillen in btw die je voor augustus en eventueel september nog tegoed hebt, verrekenen we via je eerstvolgende jaarafrekening.

    Een fictief voorbeeld:
    Augustus 2022:

    • Je voorschotfactuur voor elektriciteit bedraagt € 121 (incl. 21% btw).
    • Voor aardgas bedraagt dit € 121 (incl. 21% btw). Opmerking: Voor de berekening van je jaarafrekening houden we voor de maand augustus 2022 voor aardgas wel rekening met 6% btw. 

    September 2022:
    • Je voorschotfactuur voor elektriciteit bedraagt € 121 (incl. 21% btw).
    • Voor aardgas bedraagt dit € 106 (incl. 6% btw) 

    Wat moet ik doen om van de tijdelijke btw-verlaging te kunnen genieten?
    Luminus doet al het nodige. Je hoeft zelf niets te doen.
    Vanaf augustus 2022 zie je de 6% voor aardgas op de jaarafrekening. Op de voorschotten zie je de verlaging voor aardgas vanaf september 2022 tot en met 30 juni 2023.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn contract stopzetten?

    Wil je jouw contract bij Luminus annuleren of stopzetten?
    We vinden het erg jammer dat je je contract wenst te annuleren of stop te zetten.
    Om een van je contracten stop te zetten, bel je naar onze klantendienst of regel je dit gemakkelijk online in je persoonlijke klantenzone My Luminus.

     
    Heb je ergens een voordeliger energietarief gezien? Vergelijk het dan zeker met de andere tarieven van Luminus. Die kunnen élke vergelijking doorstaan. Als je vaste energieleverancier weten we perfect wat je energieverbruik en noden zijn. Zo hoef je niet van leverancier te veranderen voor een lager tarief! Bereken hier zelf je beste tarief!
    Wil je een gas- en/of elektriciteitsmeter afsluiten?
    Contacteer onze klantendienst. We checken met jou de gegevens van de meter en we bezorgen deze informatie aan je netbeheerder. 

    Verhuis je?
    Je vindt alle informatie hierover terug op onze verhuispagina

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Zelf aan de slag in My Luminus

In uw persoonlijke klantenzone My Luminus kan u heel wat zaken ook zélf regelen:
My Luminus Dashboard
  • persoonlijke gegevens wijzigen
  • facturen en betaling raadplegen
  • voorschot aanpassen
  • meterstanden doorgeven
  • betaalmethode aanpassen
  • afbetalingslplan aanvragen

Lees hier meer over My Luminus.

Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

Uw antwoord niet gevonden?
Een van onze medewerkers helpt u graag verder

 

Een jaarlijks energieverbruik van 100MWh elektriciteit is overeenkomstig met een jaarlijks energie uitgave van €10.000



Bel een business adviseur

Bereikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand.

078 150 152


Tip: Gemiddeld genomen zijn donderdagnamiddag en vrijdagnamiddag rustigere momenten bij onze telefonische klantendienst.

Vraag een expert om contact op te nemen

We proberen binnen maximaal 2 werkdagen contact op te nemen.

Ga naar formulier

Chat met een business adviseur

Beschikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

Van zodra een business adviseur beschikbaar komt kan u het chatgesprek starten door rechtsonderaan op de knop 'start de chat' drukken.

Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand.

Een jaarlijks energieverbruik van 100MWh elektriciteit is overeenkomstig met een jaarlijks energie uitgave van €10.000



Bel een business adviseur

Bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 8u tot 17u.

Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand.

078 155 232

Vraag een expert om contact op te nemen

We proberen binnen maximaal 2 werkdagen contact op te nemen.

Voor vragen in verband met uw contract, producten en tarieven:

business.sales@luminus.be

Voor alle andere vragen:


business.services@luminus.be

Hulp bij een storing

De gratis hulplijn is 24/7 bereikbaar. Een vakman komt ter plaatse binnen 24u. Belt u voor 10u op een werkdag, dan komt hij de dag zelf!

Als klant van Luminus hoeft u niet zelf een beschikbare vakman te zoeken en geniet u van exclusieve voordeeltarieven. De interventie wordt uitgevoerd door één van onze 300 gecertificeerde techniekers.

Als u op een vrijdag na 10u belt, komt de vakman ten laatste de eerstvolgende werkdag.


0800 808 08 Meer info

Heeft u een klacht? Wij lossen het voor u op!

Geef uw klacht aan ons door.

Portal Luminus e-Mobility - LuminusVragen omtrent uw laadpaal voor uw zaak?
Contacteer onze e-mobility klantendienst.

02 289 90 90