Hoe komt het dat mijn vaste kosten in de Luminus Monitor app sterk gestegen zijn?

Hoe komt het dat mijn vaste kosten in de Luminus Monitor app sterk gestegen zijn?

In januari 2023 ging het capaciteitstarief van kracht. Sindsdien wordt de bijdrage voor de nettarieven, die je via je energiefactuur aan je netbeheerder betaalt, gedeeltelijk op een nieuwe manier berekend. De app houdt rekening met deze nieuwe aanpak.

Het capaciteitstarief omvat verschillende kostenelementen die voorheen berekend werden op basis van de hoeveelheid afgenomen kWh en dus in het variabel gedeelte zaten, zoals bv. distributie- en transportkosten. Deze kosten worden nu deels berekend op basis van het gemiddelde van je maandpieken en zijn onderdeel van de vaste kosten.
Dit zorgt voor een stijging van de totale vaste kosten, maar op hetzelfde moment ook voor een daling van de variabele kosten.

Lees hier meer:  Wat is het capaciteitstarief?

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

De injectievergoeding die je ontvangt voor je zonnepanelen is variabel (zelfs indien je over een vast tarief beschikt). Het verandert dus iedere maand.
  • Aan het begin van elke maand berekenen we telkens de injectieprijs die van toepassing is op de voorgaande maand. 
  • In de Luminus Monitor / My Luminus app gebruiken we voor de lopende maand daarom steeds de injectieprijs van de voorgaande maand.
  • Deze prijs wordt retroactief aangepast aan het begin van de volgende maand, op basis van de hoeveelheid energie die je hebt geïnjecteerd.

Het is belangrijk om te benadrukken dat de gegevens die Luminus van je slimme meter ontvangt (via je netbeheerder of via de dongle) puur informatief zijn en bedoeld zijn om jou een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven van je verbruik en injectie. De gegevens die in de app worden getoond, worden daarom niet gebruikt ter facturatie. Na de meteropname ontvangt Luminus de facturatievolumes van je netbeheerder en passen we de werkelijke marktprijzen toe.
Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 210

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen de werkdag.

Vul het contactformulier in