In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:
Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.
Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
Met een digitale meter hoef je geen meterstanden meer door te geven. Maandelijks ontvangen we automatisch de meterstanden van je netbeheerder, die we gebruiken om je ideale voorschot te berekenen en deze worden geregistreerd in My Luminus.
Dit betekent ook dat de netbeheerder niet meer fysiek langs komt om je jaarafrekening op te maken.
Meterstanden aflezen van je digitale meter:
Op de display van een digitale meter elektriciteit:
| Op de display van een digitale meter gas:
|
![]() | ![]() |
Wist je trouwens dat Luminus verschillende diensten aanbiedt om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen?
Dagelijkse data, tot de dag voordien:
Real time data:
Nuttige links:
Hoe lees ik de meterstanden van een slimme of digitale meter?
Met een digitale meter hoef je zelf je meterstanden niet bij te houden. Maandelijks ontvangen we een informatieve meterstand van je netbeheerder, mits je een communicerende digitale meter hebt. Deze gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen.
Werkelijke meterstand voor je afrekening:
Voor je jaarlijkse afrekening ontvangen we de werkelijke meterstand van je netbeheerder na de jaarlijkse meteropname.
Maandelijkse afrekeningen:
Als je maandelijkse afrekeningen hebt, ontvang je maandelijks je werkelijke meterstand van de netbeheerder, die we gebruiken om je afrekening op te maken.
Je kan je meterstanden inkijken via je netbeheerder:
Daarnaast biedt Luminus verschillende diensten aan om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen.
Data tot de dag voordien:
Real time data:
Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
> Lees meer over deze dienst
Volg dit stappenplan:
Tip: wanneer je de meterstanden afleest van je meter en in My Luminus noteert:
Display elektriciteitsmeter: | My Luminus: |
met 1 telwerk:![]() | Geef de meterstand in tot aan de komma:
|
met 2 telwerken:![]() | Geef de meterstanden dag en nacht in tot aan de komma:
|
Heb je een verkeerde meterstand ingegeven in My Luminus?
Je kan dit altijd aanpassen of verwijderen via de knoppen "wijzigen" (potlood) en "verwijderen" (vuilbak) rechtsonder.
Nuttige links:
Dit kan je op verschillende manieren doen:
Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.
Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus:
Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.
Nuttige link:
Door de overgang van de distributienetbeheerders en de energieleveranciers naar een nieuw dataplatform, ervaart een deel van onze klanten op dit moment een vertraging in hun facturatie.
We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.
Lees hier meer over My Luminus.
Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.
Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?
Maandag tot vrijdag: 8 u tot 18u
Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer (zonaal tarief):
Zakelijke klant? Klik hier
De knop "start de chat" verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.
De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst:
Maandag tot Vrijdag.: 8u tot 18u.