Hulp en ondersteuning

Wat zijn de verschillende onderdelen van de nieuwe nettarieven in Vlaanderen?

  • Tarief databeheer: Je betaalt een vast tarief per jaar voor het uitlezen en het verwerken van de meterstanden door de databeheerder Fluvius.
  • Capaciteitstarief: Je betaalt je gebruik van het net grotendeels met het capaciteitstarief. Met een digitale meter betaal je een bedrag op basis van de gemiddelde maandpiek en met een klassieke meter een vast bedrag op jaarbasis. Meer informatie over het capaciteitstarief vind je op de website van de VREG [www.nieuwenettarieven.be].
  • Afnametarief: Naast het capaciteitstarief betaal je voor het gebruik van het net een afnametarief op basis van je elektriciteitsverbruik, inclusief de kosten voor openbaredienstverplichtingen en een aantal toeslagen. 
  • Maximumtarief: Heb je een digitale meter? Dan betaal je normaalgezien nettarieven met het capaciteitstarief en het afnametarief. Zou je met het capaciteitstarief en afnametarief meer nettarieven betalen dan met het maximumtarief? Dan betaal je het maximumtarief. Meer informatie over het maximumtarief vind je op de website van de VREG [www.nieuwenettarieven.be]. 
  • Prosumententarief: Heb je een klassieke meter en een productie-installatie (meestal zonnepanelen) met een omvormervermogen kleiner dan of gelijk aan 10 kW? Dan betaal je het prosumententarief. Dat is een aanvullend tarief bovenop het capaciteitstarief en het afnametarief. Het is een vergoeding voor je niet-gemeten afname van het elektriciteitsnet. 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Contacteer onze Business Adviseurs
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 152 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.