Toegankelijkheid

Digitaal toegankelijk

We willen al onze klanten zonder uitzondering een optimale online ervaring bieden. Daarom ontwerpen we een website en applicaties die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn.

Jonge vrouw met oranje krullen en groene trui checkt haar smartphone vlakbij een trap met glazen leuning.

Waarom willen we digitaal toegankelijk zijn?


Laatste update: 25/6/2025

Naast de wettelijke verplichtingen die Europa voorschrijft en die in de Belgische wet van 5 november 2023 vervat zijn, maken we van toegankelijkheid een prioriteit. Diversiteit, gelijkheid en inclusie vormen al jaren de kern van onze strategie.

Business dame met zwarte krullen en bril zit in bistro met latte en laptop.
Een van de pijlers van onze strategie

Bij Luminus geloven we dat diversiteit, gelijkheid en inclusie essentieel zijn. Ze bevorderen niet alleen creativiteit en innovatie, maar zijn ook een integraal onderdeel van onze bedrijfscultuur.

Europese vlag wappert voor een hoog kantoorgebouw met veel glas en blauwe lucht met wolken.
Europese richtlijn voor digitale toegankelijkheid

De Europese richtlijn voor de toegankelijkheid van online producten en diensten legt een aantal verplichtingen op om websites en apps voor iedereen toegankelijk te maken. Om aan deze verplichtingen te voldoen, streeft Luminus ernaar haar websites en apps te laten voldoen aan de richtlijnen van de WCAG 2.2 niveau AA.

Toegankelijkheid: dit doen we vandaag

Onze websites en apps voor iedereen toegankelijk maken, is al lang een van onze prioriteiten. Dit doen we vandaag:

  • Wanneer je de lettergrootte op je browser of smartphone vergroot, past de inhoud van de pagina's zich aan.
  • Om iedereen volledig op de hoogte te houden, hanteren we een zo duidelijk mogelijke taal.
  • We gebruiken nooit enkel kleur om een boodschap over te brengen.
  • Alle nieuwe elementen van onze site en apps zijn ontworpen vanuit een bibliotheek van componenten die van meet af aan toegankelijk zijn.
  • We respecteren de logische volgorde van titels en ondertitels om de informatie correct te presenteren.

Op deze punten kunnen we nog verbeteren

Onze teams die verantwoordelijk zijn voor onze website en apps verbeteren de digitale toegankelijkheid van onze diensten voortdurend. Hier werken we aan:

  • Het kleurcontrast is nog niet voldoende voor alle teksten en elementen op onze websites en applicaties.
  • Je kan onze apps nog niet in liggende modus gebruiken.
  • We bieden nog geen donkere of contrastrijke modus aan op onze websites en applicaties.
  • Alle afbeeldingen en pictogrammen bevatten nog geen betekenisvolle beschrijvende tekst.
  • Sommige animaties starten automatisch zonder pauzeknop.
  • Klikbare tekst is niet altijd specifiek en niet gemakkelijk te begrijpen uit de context.
  • Als je het toetsenbord gebruikt om door onze site te navigeren, is de volgorde waarin je door de informatie bladert niet altijd correct.
  • Invulvelden en knoppen zijn niet altijd gekoppeld aan instructies die uitleg geven.

Veelgestelde vragen

Via de online klantenzone My Luminus kan je op de website of via de My Luminus-app zelf je energieverbruik, facturen en betalingen snel en gemakkelijk opvolgen.

​​​Ontdek de mogelijkheden van My Luminus in deze video.

Op My Luminus kan je:

Je facturen en betalingen beheren

  • Een uitstel van betaling van je factuur aanvragen.
  • Een meterstand betwisten.
  • De handige betaalknop gebruiken.
  • Domiciliëring activeren of wijzigen.
  • Digitale facturatie per e-mail activeren.
  • Betalen via een afbetalingsplan activeren.
  • De link zien tussen je facturen en betalingen.
  • Je openstaand saldo en betaalde facturen zien.
  • Tot 3 jaar lang je facturen downloaden en printen.


Een overzicht behouden van je verbruik

  • Je meterstanden regelmatig ingeven.
  • Je verbruik raadplegen van je meest recente meter.
  • Je digitale meterdata opvolgen met één dag vertraging (enkel voor Vlaanderen).

Meer uitleg, klik hier

Je voorschot en afrekening controleren

  • Leegstandstarief aanvragen.
  • De vervaldag van je voorschotfacturen aanpassen.
  • Het bedrag van je voorschot verhogen of verlagen en de impact op je afrekening zien.
  • Je voorschotfrequentie aanpassen (maandelijks, tweemaandelijks, driemaandelijks).


Je contracten en diensten beheren

  • Je verhuis opvolgen (oude en nieuwe adres).
  • Je tarief aanpassen.
  • Je Luminus Extras-klantvoordelen bekijken en kortingsbonnen downloaden.
  • De gegevens van je contract van gas of elektriciteit raadplegen.
  • Onze diensten ontdekken (Woning Pechverhelping, Ketel Onderhoud, Ketel Garantie, Electro Repair & Replace)
  • Een afspraak voor Ketel onderhoud inplannen, opvolgen en wijzigen.
  • Een kopie van je interventierapport opvragen.


Je profiel beheren

  • Je wachtwoord wijzigen.
  • Je contactgegevens aanpassen.
  • Je My Luminus-account verwijderen.
  • Je contactvoorkeuren aanpassen zodat je enkel communicatie ontvangt die je interesseert.
  • Meerdere klantnummers toevoegen en adressen beheren (buitenverblijf, beheer van het dossier van de ouders, professionele klanten, ...).
  • Nadat je Luminus verlaten hebt, kan je nog 3 jaar gebruikmaken van My Luminus.
Meer info

Dankzij de Luminus-app heb jij je persoonlijke klantenzone altijd bij de hand. Je energie opvolgen was nog nooit zo makkelijk.

Download de My Luminus-app via de App Store voor iOS of via Google Play voor Android.

Bekijk hieronder hoe de app in elkaar zit en wat de voordelen ervan zijn.

 

Meer info
Bekijk meer vragen

Luisterend oor

Mocht je vragen, feedback of suggesties hebben over de toegankelijkheid van onze websites of apps, dan vernemen we dat graag.


Stuur een bericht