Nadat uw diensten of producten geleverd zijn, kan u ons uw factuur bezorgen. Hier vindt u alle richtlijnen om uw factuur correct in te dienen en te verwerken, zodat een vlotte betaling verzekerd is.

Vanaf 2026 geldt voor Belgische btw-plichtige leveranciers verplichte e-facturatie. Voor internationale en Belgische niet btw-plichtige leveranciers geldt deze regelgeving niet. Hieronder vindt u de juiste instructies voor uw situatie.
Concreet betekent dit dat u als bedrijf of zelfstandige geen papieren of pdf-facturen meer mag versturen naar andere bedrijven. U moet overstappen op gestructureerde elektronische facturen. Met de invoering van e-invoicing wil de federale regering de efficiëntie in bedrijven en organisaties verhogen, administratieve lasten verlagen en btw-fraude tegengaan. Het is dan ook cruciaal dat u zich grondig voorbereidt op deze ingrijpende verandering. Als Belgisch btw-plichtig bedrijf factureert u vanaf 1 januari 2026 via Peppol.
Wat met het Coupa leveranciersportaal?
U kan via Coupa geen facturen meer aanleveren aan Luminus met factuurdatum vanaf 1 januari 2026.
Het blijft wel mogelijk in Coupa om uw bedrijfsgegevens te beheren en een overzicht van uw bestelbonnen en facturen te raadplegen.

Voor een vlotte verwerking en betaling van uw facturen is in 99% van de gevallen een bestelbonnummer (PO) vereist. Zo vult u uw data in:
Uitzonderlijk kan het zijn dat we toestemming geven om zonder PO-nummer te factureren. Dan vult u uw data zo in:

Op de website van de Belgische overheid vindt u meer informatie en veelgestelde vragen rond de verplichte e-facturatie.