Hulp en ondersteuning

Ik was klant bij Essent en ontving een eerste afrekening van Luminus. Wat betekent dat voor me?

Na de overname van je Essent-energiecontract door Luminus en de meteropname door je netbeheerder, ontvang je de eerste afrekening bij Luminus. 
Je cyclus van voorschotfacturen, meteropnames en jaarafrekeningen loopt gewoon door, op hetzelfde ritme en via hetzelfde kanaal, e-mail of post.

Je eerste jaarafrekening van Luminus is een gecombineerde afrekening met een periode bij Essent en een periode bij Luminus. Je tarief bleef het hele jaar ongewijzigd.

1. De Luminus-factuur bevat je verbruik bij Luminus én bij Essent. Alle voorschotfacturen zijn in mindering gebracht.

  • We houden rekening met je prijs en promo’s die je bij Essent had en die Luminus overgenomen heeft.
  • Deze factuur betaal je voor de vervaldatum aan het rekeningnummer van Luminus, dat erop vermeld staat.
  • Je betaalt alleen het eindtotaal zoals aangegeven op pagina 1, via je gekende betaalmethode (bankoverschrijving of domiciliëring).
    • Had je een domiciliëring bij Essent, dan gebeurt de betaling ook automatisch bij Luminus.
    • Betaalde je via overschrijving, dan zie je op pagina 1 alle details en het gecombineerde bedrag van Essent en Luminus.
  • Luminus nam je bankrekeningnummer over zoals dat gekend was bij Essent, zowel voor een te betalen bedrag als voor een tegoed.
 
2. Je ontvangt eenmalig in bijlage en enkel ter informatie de slotafrekening van je Essent-contract.
  • Deze Essent-factuur hoef je niet te betalen.
  • Voor zelfstandigen of KMO’s is deze wel belangrijk voor de boekhouding.

Wat gebeurt er na deze afrekening?
Na deze jaarafrekening herberekenen we je voorschotbedrag aan de hand van je werkelijke verbruik en evoluties in de marktprijzen. We raden je aan om ook zelf minstens 2 keer per jaar je meterstanden in te geven via je persoonlijke klantenzone My Luminus. Zo heb je altijd je ideale voorschotbedrag en vermijd je onaangename verrassigen op je volgende jaarafrekening.

Een overzicht van je facturen en betalingen kan je ook altijd raadplegen via My Luminus.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


De mogelijkheden voor facturen en betalingen

zelf raadplegen? Het kan!

Bekijk het hier

Contacteer onze Business Adviseurs
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 152 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.