Hoe komt het dat mijn vaste kosten in de Luminus Monitor app sterk gestegen zijn?

In januari 2023 ging het capaciteitstarief van kracht. Sindsdien wordt de bijdrage voor de nettarieven, die je via je energiefactuur aan je netbeheerder betaalt, gedeeltelijk op een nieuwe manier berekend. De app houdt rekening met deze nieuwe aanpak.

Het capaciteitstarief omvat verschillende kostenelementen die voorheen berekend werden op basis van de hoeveelheid afgenomen kWh en dus in het variabel gedeelte zaten, zoals bv. distributie- en transportkosten. Deze kosten worden nu deels berekend op basis van het gemiddelde van je maandpieken en zijn onderdeel van de vaste kosten.
Dit zorgt voor een stijging van de totale vaste kosten, maar op hetzelfde moment ook voor een daling van de variabele kosten.

Lees hier meer:  Wat is het capaciteitstarief?

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Meterstanden & verbruik



Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.