Hulp en ondersteuning

Accijnsverlaging voor professionele klanten - november 2022 tem maart 2023

In het kader van de hoge energieprijzen lanceert de overheid ook steunmaatregelen voor professionele klanten.
De federale regering voorziet een tijdelijke accijnsverlaging voor professionele klanten.
Het is de tegenhanger van het federaal basispakket voor energie dat residentiële klanten krijgen in deze periode.

Voor gas:

  • Het tarief van de bijzondere accijns wordt voor de eerste twee schijven van het jaarverbruik tot 50.000 MWh op nul gebracht.
  • Bovendien wordt de bijdrage op de energie op het Europese minimum gebracht.
  • Dit telkens van toepassing op je verbruik van november 2022 tot en met maart 2023. 
  • Het voordeel afhankelijk van je gasverbruik, maar voor het merendeel van de klanten is er een voordeel van 1 euro/MWh tussen november 2022 en maart 2023. 

Voor elektriciteit:
  • De bijzondere accijns wordt gedurende 5 maanden op het minimumtarief van 0,5 euro/MWh gezet en dit voor een jaarverbruik tot 1.000 MWH (eerste 3 schijven).
  • De degressieve tarieven zijn per schijf jaarverbruik en worden naar evenredigheid toegepast op het te factureren verbruik gedurende de maanden nov, dec, jan, feb en maart. Het voordeel hangt dus af van je jaarverbruik , maar je kan stellen dat er een voordeel is van ongeveer 14 euro/MWh is op de verbruiken tussen november 2022 en maart 2023. 
  • Bij een jaarverbruik van 100 MWh komt dit ongeveer een besparing opleveren van ongeveer 600 euro. 
  • Luminus zal deze tijdelijke verlaagde accijnstarieven automatisch toekennen op de definitieve afrekeningen van je verbruik in de periode november 2022 en maart 2023. 
 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Voorschotten en afrekening



Contacteer onze Business Adviseurs
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 152 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 09 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 9u00 - 18u00.