Hulp en ondersteuning
Welkom bij Luminus - Reken net als bij Essent voor je energie op precies dezelfde voordelige tarieven.

Welkom bij Luminus!

Reken net als bij Essent voor uw energie op precies dezelfde voordelige tarieven

Welkom bij Luminus! U behoudt uw tarief en voordelen

Essent heeft besloten geen energie meer te leveren in ons land en heeft Luminus gekozen om haar klanten voortaan van energie te voorzien. Met Luminus heeft u een betrouwbare energieleverancier en het goede nieuws: alles blijft voor u hetzelfde.

  • U krijgt ononderbroken energie, zoals altijd.
  • Uw energietarief blijft hetzelfde, dus net zo interessant als vandaag.
  • Uw eventuele promo van Essent behoudt u ook.
  • En aan de service mag u steeds hoge eisen stellen.

We nemen in de loop van de zomer contact met u op. U krijgt duidelijke informatie hoe alles verder verloopt. We regelen alles zo vlot mogelijk, zonder rompslomp voor u.

Heeft u nu al vragen? We bundelden de antwoorden:



Bent u een grote onderneming (met een jaarverbruik van meer dan 100 MWh per leveringspunt)? Dan vindt u alle info hier.

Wat zijn de volgende stappen bij de overstap van Essent naar Luminus?


  1. Overstap van Essent naar Luminus

    Overstap van Essent naar Luminus

    Essent draagt de levering van uw energie over aan Luminus.




    Vragen over tarieven en promoties
    Vragen over voorschotten en facturen

  2. Overzicht tarief, prijs en voordelen

    We sturen u tijdens de zomermaanden een overzicht van uw tarief, prijzen en voordelen. We nemen uw prijs en promo’s integraal over van Essent*, dus er verandert niets.

    *Uitzondering: klanten met het Essent-tarief “Vooraf” krijgen voortaan een driemaandelijks voorschot.

    Overzicht tarief, prijs en voordelen

  3. Meterstanden doorsturen

    Distributienetbeheerder Fluvius stuurt u een verzoek om je meterstanden door te sturen. Er volgt hierna echter geen tussentijdse afrekening.

    Meterstanden doorsturen

  4. Je eerste voorschotfactuur

    Uw eerste voorschotfactuur

    Voortaan krijgt u uw voorschotfacturen van Luminus. Uiteraard met hetzelfde bedrag en op de manier zoals u dat gewoon bent: op papier of digitaal.

    Opgelet: het is mogelijk dat je nog een laatste voorschotfactuur van Essent ontvangt nadat je de bevestiging van de overstap naar Luminus hebt gekregen. Je betaalt deze voorschotfactuur nog aan Essent zoals je gewoon was.


    Meer info over voorschotten en facturen
  5. Slotafrekening Essent

    Slotafrekening Essent

    Een beperkt aantal klanten* krijgt een slotafrekening van Essent opgestuurd. Alle anderen krijgen de slotafrekening ter informatie als bijlage bij hun eerstvolgende jaarafrekening bij Luminus.

    *Het gaat hier onder meer over klanten met het Essent-tarief “Vooraf”, klanten met een maandelijkse of telegelezen meteropname en klanten met een budgetmeter.

Wie is Luminus?

 

Luminus in cijfers

  • Al meer dan 60 jaar actief
  • De tweede grootste producent en leverancier van energie in België.
  • 1.800.000 klanten
  • 5-sterren klantendienst
  • 2.000 medewerkers
  • Nummer 1 op het vlak van wind- en waterkrachtenergie met 213 windturbines (minstens 300 tegen 2023) en 7 waterkrachtcentrales.

Duurzame energie van Luminus

Steeds meer duurzame energie

Luminus is de grootste producent van energie met wind en water op Belgische bodem. Met 213 windturbines hebben we het grootste windmolenpark in België. Daarnaast baten we 7 waterkrachtcentrales en 2 thermische centrales uit. Samen dragen we bij aan een beter milieu. 

Veelgestelde vragen

 
  • Ik was klant bij Essent. Blijft mijn energielevering verzekerd?

    Ja, je valt op geen enkel moment zonder elektriciteit of gas.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er met mijn energiecontract?

    Luminus neemt je Essent-contract integraal* over. Je blijft dus je Essent-prijs, promotie, contractduur en voorschotbedrag behouden. Zelf hoef je niets te doen.

    *Uitzondering: had je het Essent-tarief “Vooraf”? Dan behoudt je wel je tarief en contractduur, maar hoef je niet meer je voorschot voor een volledig jaar te betalen. In plaats daarvan betaal je een driemaandelijks voorschot.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Hoe gaat Luminus om met mijn privacy?

    Zodra je contract overgezet is, geldt de privacy policy van Luminus op al je gegevens. Dit beleid hanteert gelijkaardige principes en garandeert dezelfde rechten als de privacy policy van Essent.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over tarieven en promoties

  • Ik was klant bij Essent. Waar kan ik mijn tarief van Luminus bekijken?

    In je persoonlijke klantenzone My Luminus.
    Zodra we je Essent-product hebben overgenomen, krijg je van ons een bevestiging.
    Vanaf dan kan je gratis je persoonlijke account aanmaken op My Luminus. Je kan er je verbruik opvolgen, je facturen bekijken of je voorschotbedrag aanpassen.
    Na je inschrijving op My Luminus ontvang je bovendien nog een korting van 10 euro op je afrekening!

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Kan ik voor een ander Luminus-tarief kiezen dan het tarief dat ik toegewezen kreeg?

    We hebben je Essent-prijzen overgenomen. Wil je nagaan of een ander Luminus-tarief toch beter bij je past, dan kan dat zeker. Bereken je tarief makkelijk online.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er als mijn contract afloopt?

    Na de voorziene vervaldatum van je huidige Essent-contract, verlengen we automatisch je Luminus-contract. Ten laatste 2 maanden op voorhand ontvang je een communicatie met alle details over je nieuwe prijs en de voordelen van je tarief. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen.

    Leuke extra: heb je een Comfy-tarief en betaal je via domiciliëring, dan krijg je automatisch de Luminus-getrouwheidskorting: tot 10% op je elektriciteitsprijs.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn sociaal tarief dat ik bij Essent had?

    Genoot je van een sociaal tarief bij Essent, dan blijft dat ook zo bij Luminus.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn ‘altijd nachttarief’ dat ik bij Essent had?

    Als je intekende op een tarief met ‘altijd nachttarief’ bij Essent, blijf je die gunstige prijzen behouden tot de einddatum van je huidige Essent-contract.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Hebben jullie ook klantenvoordelen? Waar kan ik die vinden?

    Profiteer als Luminus-klant van tal van voordelen en kortingen bij je favoriete merken.
    Benieuwd? Ontdek EXTRAS!, onze klantenvoordelen, en bespaar tot wel honderden euro’s per jaar.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Moet ik mijn meterstanden aan Luminus doorgeven ?

    Het is niet nodig om je meterstanden door te geven aan Luminus.
    In het kader van de overname zal enkel Fluvius, de Vlaamse distributienetbeheerder, een meterkaartje naar de netgebruikers opsturen. Zo kunnen we de jaarafrekening correct opmaken. Er volgt echter geen afrekening na deze meteropname.
    Je cyclus van voorschotten, meteropnames en afrekeningen die je bij Essent had, blijft bij Luminus op hetzelfde ritme verder lopen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was ingeschreven op een ketelonderhoudscontract of een andere service bij Essent. Wat gaat hiermee gebeuren?

    Je kan blijven rekenen op deze services, aan dezelfde prijs. In september ontvang je hierover nog specifieke communicatie. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn vergoeding voor de injectie van overtollige zonne-energie?

    Bij Essent kreeg je een vergoeding van € 90, pro rata verrekend per dag dat je klant was bij Essent. Je behoudt deze vergoeding tot aan de start van de energielevering door Luminus. Vanaf dan krijg je een vergoeding gebaseerd op je werkelijke injectie en de energieprijs, die de markt volgt. Deze vergoeding is correcter en meestal voordeliger dan de forfaitaire vergoeding van Essent. Een gemiddeld gezin met een geïnjecteerd volume van 3000 kWh en een enkelvoudige meter krijgt van Luminus als vergoeding jaarlijks € 93,28. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent en heb zonnepanelen met een analoge meter. Waarom geef ik mijn meterstanden door en wat betekent dit voor me?

    Wat gebeurt er bij de extra meteropname naar aanleiding van de overname?
    Er is geen financiële impact voor jou door deze extra meteropname. Ze dient enkel om de overgang tussen Essent en Luminus ook voor de netbeheerder administratief correct te doen verlopen.
    De netbeheerder voert zo’n meteropname automatisch uit bij elke verandering van energieleverancier. Dat is ook zo in het geval van een overname. Naar aanleiding van de overname volgt er echter geen tussentijdse afrekening of factuur. Daar hebben Essent en Luminus voor gezorgd.

    Wat gebeurt er bij de jaarlijkse meteropname?
    Je cyclus van voorschotten, meteropnames en afrekeningen die je bij Essent had, blijft bij Luminus op hetzelfde ritme verder lopen. Bij die eerste jaarafrekening van Luminus verrekenen we een slotafrekening van Essent. Maar voor die slotafrekening nemen we voor zonnepaneleneigenaars dezelfde meterstand voor het begin van de Essent-periode als voor de einde (nulverbruik). Zo omvat je jaarafrekening dus opnieuw een heel jaar en verlies je geen compensatie van je terugdraaiende teller.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik had het tarief Vooraf bij Essent en ik heb al mijn volledig jaar betaald. Wat gebeurt er na mijn overstap naar Luminus?

    Indien u bij Essent het tarief Vooraf had en u uw jaar al betaald had vóór uw transfer naar Luminus, dan zal Essent een slotafrekening opstellen. Die zal uw verbruik vermelden en rekening houden met het reeds gestorte bedrag. Het eventuele saldo dat aan u terugbetaald moet worden, of dat u nog moet betalen, zal door Essent behandeld worden.
    Wanneer u dan naar Luminus bent overgestapt, zal u driemaandelijkse voorschotten ontvangen.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over voorschotten en facturen

  • Ik was klant bij Essent. Verandert er iets aan mijn voorschotfactuur?

    Je blijft je facturen ontvangen op de manier waarop je dat gewoon bent bij Essent:  

    • op papier of via e-mail
    • met dezelfde frequentie
    • met hetzelfde voorschotbedrag
    Je kan je voorschotbedrag ook altijd zelf aanpassen in je klantenzone My Luminus en kijken welk effect dit heeft op je jaarafrekening. 
    Let op: het rekeningnummer voor de betaling van je facturen wijzigt. Gebruik vanaf 1 juni 2021 dit rekeningnummer: BE76 3350 5545 9895.

     
    Betaalde je via domiciliëring bij Essent?

    Je hoeft niets te doen. We voorzien een nieuw mandaat met hetzelfde rekeningnummer. Je krijgt mogelijk een melding van je bank over het nieuwe mandaat. Het kan zijn dat er dan tijdelijk twee mandaten tegelijkertijd actief zijn, maar je betaalt nooit dubbel.

    Lees ook: Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er met mijn energiecontract?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was een professionele klant bij Essent. Verandert er iets voor mijn boekhouding?

    Voeg Luminus toe aan uw boekhouding als nieuwe leverancier en/of breng uw boekhouder op de hoogte. Het BTW-nummer op uw energiefactuur wijzigt naar: BE 0471811661.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was Vooraf-klant bij Essent. Wat gebeurt er met het voorschot dat ik reeds betaalde? Hoeveel bedraagt mijn nieuwe voorschot?

    Als klant met het Essent-tarief “Vooraf” krijg je een slotafrekening van Essent toegestuurd. Als je op dat moment minder energie verbruikt hebt dan je vooraf betaalde, krijg je het verschil teruggestort. Heb je meer energie verbruikt dan je vooraf betaalde, dan betaal je het verschil aan Essent.  
      
    Vanaf de overname van je contract betaal je driemaandelijkse voorschotten aan Luminus. Het bedrag wordt automatisch berekend op basis van het voorschot dat je op jaarbasis bij Essent betaalde. Je kan dit op elk moment aanpassen in je persoonlijke klantenzone My Luminus. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er met mijn klantenzone op Mijn Essent?

    Na de overname naar Luminus blijft je Mijn Essent-omgeving toegankelijk, maar je zal er enkel nog administratieve zaken, zoals oude facturen van Essent, kunnen raadplegen. Aanpassingen doen, zoals je voorschotbedrag aanpassen of je persoonlijke gegevens wijzigen, kan niet meer.

    Je ontvangt enkele weken na de overname van je contract een uitnodiging om je persoonlijke klantenzone My Luminus aan te maken. Daar kan je wel je voorschotten en gegevens wijzigen, alsook je nieuwe Luminus-facturen bekijken en betalen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Voor eigenaars van zonnepanelen

  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn vergoeding voor de injectie van overtollige zonne-energie?

    Bij Essent kreeg je een vergoeding van € 90, pro rata verrekend per dag dat je klant was bij Essent. Je behoudt deze vergoeding tot aan de start van de energielevering door Luminus. Vanaf dan krijg je een vergoeding gebaseerd op je werkelijke injectie en de energieprijs, die de markt volgt. Deze vergoeding is correcter en meestal voordeliger dan de forfaitaire vergoeding van Essent. Een gemiddeld gezin met een geïnjecteerd volume van 3000 kWh en een enkelvoudige meter krijgt van Luminus als vergoeding jaarlijks € 93,28. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent en heb zonnepanelen met een analoge meter. Waarom geef ik mijn meterstanden door en wat betekent dit voor me?

    Wat gebeurt er bij de extra meteropname naar aanleiding van de overname?
    Er is geen financiële impact voor jou door deze extra meteropname. Ze dient enkel om de overgang tussen Essent en Luminus ook voor de netbeheerder administratief correct te doen verlopen.
    De netbeheerder voert zo’n meteropname automatisch uit bij elke verandering van energieleverancier. Dat is ook zo in het geval van een overname. Naar aanleiding van de overname volgt er echter geen tussentijdse afrekening of factuur. Daar hebben Essent en Luminus voor gezorgd.

    Wat gebeurt er bij de jaarlijkse meteropname?
    Je cyclus van voorschotten, meteropnames en afrekeningen die je bij Essent had, blijft bij Luminus op hetzelfde ritme verder lopen. Bij die eerste jaarafrekening van Luminus verrekenen we een slotafrekening van Essent. Maar voor die slotafrekening nemen we voor zonnepaneleneigenaars dezelfde meterstand voor het begin van de Essent-periode als voor de einde (nulverbruik). Zo omvat je jaarafrekening dus opnieuw een heel jaar en verlies je geen compensatie van je terugdraaiende teller.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Heeft u nog andere vragen?

De klantendienst van Essent helpt u verder. Neem contact op via het contactformulier of op het nummer 02 302 20 00 (van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u).

Wil u meer weten over de voordelen voor u als klant van Luminus?

Bijvoorbeeld over kortingen, voordelige formules, de 24/7 bereikbaarheid, het EXTRAS-getrouwheidsprogramma en uitgebreide diensten voor je ketel, elektrische wagen, slimme thermostaat, …?

Hier vindt u het overzicht