Essent Belgium draagt zijn activiteiten over aan Luminus. Voor Essent-klanten verandert er niets. U vindt hier het antwoord op de meestgestelde vragen.
Hulp en ondersteuning
Welkom bij Luminus - Reken net als bij Essent voor je energie op precies dezelfde voordelige tarieven.

Welkom bij Luminus!

Reken net als bij Essent voor uw energie op precies dezelfde voordelige tarieven

Welkom bij Luminus! U behoudt uw tarief en voordelen

Essent heeft besloten geen energie meer te leveren in ons land en heeft Luminus gekozen om haar klanten voortaan van energie te voorzien. Met Luminus heeft u een betrouwbare energieleverancier en het goede nieuws: alles blijft voor u hetzelfde.

  • U krijgt ononderbroken energie, zoals altijd.
  • Uw energietarief blijft hetzelfde, dus net zo interessant als vandaag.
  • Uw eventuele promo van Essent behoudt u ook.
  • En aan de service mag u steeds hoge eisen stellen.

We nemen nog voor de zomer contact met u op. U krijgt duidelijke informatie hoe alles verder verloopt. We regelen alles zo vlot mogelijk, zonder rompslomp voor u. 
Heeft u nu al vragen? Dan vindt u het antwoord zeker hieronder.


Bent u een grote onderneming (met een jaarverbruik van meer dan 100 mWh per leveringspunt)? Dan vindt u alle info hier.

Wie is Luminus?

 

Luminus in cijfers

  • Al meer dan 60 jaar actief
  • De tweede grootste producent en leverancier van energie in België.
  • 1.800.000 klanten
  • 5-sterren klantendienst
  • 2.000 medewerkers
  • Nummer 1 op het vlak van wind- en waterkrachtenergie met 213 windturbines (minstens 300 tegen 2023) en 7 waterkrachtcentrales.

Duurzame energie van Luminus

Steeds meer duurzame energie

Luminus is de grootste producent van energie met wind en water op Belgische bodem. Met 213 windturbines hebben we het grootste windmolenpark in België. Daarnaast baten we 7 waterkrachtcentrales en 2 thermische centrales uit. Samen dragen we bij aan een beter milieu. 

Veelgestelde vragen

 

Over de overstap van Essent naar Luminus

  • Ik was klant bij Essent. Blijft mijn energielevering verzekerd?

    Ja, je valt op geen enkel moment zonder elektriciteit of gas.   

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er met mijn energiecontract?

    Luminus neemt je Essent-contract integraal* over. Je blijft dus je Essent-prijs, promotie, contractduur en voorschotbedrag behouden. Zelf hoef je niets te doen.  


    *Uitzondering: had je het Essent-tarief “Vooraf”? Dan behoudt je wel je tarief en contractduur, maar hoef je niet meer je voorschot voor een volledig jaar te betalen. In plaats daarvan betaal je een driemaandelijks voorschot. 
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat zijn de volgende stappen bij de overstap van Essent naar Luminus?

    1. We sturen je tijdens de zomermaanden een overzicht van je tarief, prijzen en voordelen. We nemen je prijs en promo’s integraal over van Essent*, dus er verandert niets. 
    2. Vanaf dan krijg je voorschotfacturen met hetzelfde bedrag, maar dan verstuurd door Luminus in plaats van door Essent. 
    3. Distributienetbeheerder Fluvius stuurt je een verzoek om je meterstanden door te sturen.  
    4. Een beperkt aantal klanten** krijgt een slotafrekening van Essent opgestuurd. Alle anderen krijgen de slotafrekening ter informatie als bijlage bij hun eerstvolgende jaarafrekening bij Luminus. 

     
    *Uitzondering: klanten met het Essent-tarief “Vooraf” krijgen voortaan een driemaandelijks voorschot, maar hun contractduur, Essent-prijs en eventuele promo’s blijven behouden. 

    **Het gaat hier onder meer over klanten met het Essent-tarief “Vooraf”, klanten met een maandelijkse of telegelezen meteropname en klanten met een budgetmeter. 
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Hoe gaat Luminus om met mijn privacy?

    Zodra je contract overgezet is, geldt de privacy policy van Luminus op al je gegevens. Dit beleid hanteert gelijkaardige principes en garandeert dezelfde rechten als de privacy policy van Essent.  
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over tarieven en promoties

  • Ik was klant bij Essent. Waar kan ik mijn nieuw tarief van Luminus bekijken?

    In je persoonlijke klantenzone My Luminus.  
    Zodra we je Essent-product hebben overgenomen, krijg je van ons een bevestiging. 
    Vanaf dan kan je gratis je persoonlijke account aanmaken op My Luminus. Je kan er je verbruik opvolgen, je facturen bekijken of je voorschotbedrag aanpassen. 
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Kan ik voor een ander Luminus-tarief kiezen dan het tarief dat ik toegewezen kreeg?

    We hebben je Essent-prijzen overgenomen. Wil je nagaan of een ander Luminus-tarief toch beter bij je past, dan kan dat zeker. Bereken uw tarief makkelijk online.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er als mijn contract afloopt?

    Na afloop van je huidige Essent-contract wordt je contract automatisch verlengd bij Luminus. Als er iets wijzigt, ontvang je ten laatste 2 maanden op voorhand een communicatie met alle details over je nieuwe prijs en de voordelen van je tarief. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. 

    Leuke extra: heb je een Comfy-tarief en betaal je via domiciliëring, dan krijg je automatisch de Luminus-getrouwheidskorting: tot 10% op je elektriciteitsprijs. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn sociaal tarief dat ik bij Essent had?

    Genoot je van een sociaal tarief bij Essent, dan blijft dat ook zo bij Luminus.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn ‘altijd nachttarief’ dat ik bij Essent had?

    Als je intekende op een tarief met ‘altijd nachttarief’ bij Essent, blijf je die gunstige prijzen behouden tot de einddatum van je huidige Essent-contract. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Hebben jullie ook klantenvoordelen? Waar kan ik die vinden?

    Profiteer als Luminus-klant van tal van voordelen en kortingen bij je favoriete merken.
    Benieuwd? Ontdek EXTRAS! , onze klantenvoordelen, en bespaar tot wel honderden euro’s per jaar.  

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was klant bij Essent. Moet ik mijn meterstanden doorgeven aan Luminus?

    Fluvius, de Vlaamse distributienetbeheerder, zal een meterkaartje opsturen in het kader van de overname. Zo kunnen we de jaarafrekening correct opmaken. Houd dus best je brievenbus in de gaten. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was ingeschreven op een ketelonderhoudscontract of een andere service bij Essent. Wat gaat hiermee gebeuren?

    Je kan blijven rekenen op deze services, aan dezelfde prijs. In september ontvang je hierover nog een specifieke communicatie. 

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Over voorschotten en facturen

  • Ik was klant bij Essent. Verandert er iets aan mijn voorschotfactuur?

    Je blijft je facturen ontvangen op de manier waarop je dat gewoon bent bij Essent:  

    •  op papier of via e-mail.  
    • met dezelfde frequentie 
    • met hetzelfde voorschotbedrag 
    Je kan je voorschotbedrag ook altijd zelf aanpassen in je klantenzone My Luminus en kijken welk effect dit heeft op je jaarafrekening. 
     Opgelet: het rekeningnummer voor de betaling van je facturen wijzigt. Gebruik vanaf 1 juni 2021 dit rekeningnummer: BE76 3350 5545 9895. 

     
    Betaalde je via domiciliëring bij Essent? 

    Je hoeft niets te doen. We voorzien een nieuw mandaat met hetzelfde rekeningnummer. Je krijgt mogelijk een melding van je bank over het nieuwe mandaat. Het kan zijn dat er dan tijdelijk twee mandaten tegelijkertijd actief zijn, maar je betaalt nooit dubbel. 

     
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik was een professionele klant bij Essent. Verandert er iets voor mijn boekhouding?

    Voeg Luminus toe aan uw boekhouding als nieuwe leverancier en/of breng uw boekhouder op de hoogte. Het BTW-nummer op uw energiefactuur wijzigt naar: BE 0471811661.   
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Heeft u nog andere vragen?

De klantendienst van Essent helpt u verder. Neem contact op via het contactformulier of op het nummer 02 302 20 00 (van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u).

Wil u meer weten over de voordelen voor u als klant van Luminus?

Bijvoorbeeld over kortingen, voordelige formules, de 24/7 bereikbaarheid, het EXTRAS-getrouwheidsprogramma en uitgebreide diensten voor je ketel, elektrische wagen, slimme thermostaat, …?

Hier vindt u het overzicht