Hulp en ondersteuning
Corona: een antwoord op je vragen

Allereerst hopen we dat alles goed met je gaat. De maatregelen die de overheid neemt voor onze gezondheid en veiligheid zijn broodnodig. Tegelijkertijd zorgen ze voor heel wat vragen. Wij zijn er om je te helpen en duidelijkheid te scheppen.


Het Coronavirus heeft ook een impact op de activiteiten van de netwerkbeheerders. Bezoek de site van je netwerkbeheerder om de maatregelen in detail te raadplegen.

Wie is mijn netbeheerder?

Meer info

De meteropnemer zal een kaartje in je brievenbus achterlaten met de vraag om zelf je meterstanden door te geven. Noteer de huidige meterstanden en geef ze online of via telefoon door aan je netbeheerder.

Meer info

Luminus neemt interne maatregelen om de productie en levering van energie te verzekeren, alsook de bereikbaarheid van haar klantendiensten.

Meer info

Afspraken ketelonderhoud

Alle afspraken voor ketelonderhoud worden geannuleerd van 23/3 tot 3/4/2020. Luminus stuurt een e-mail hiervoor naar deze klanten. Klanten zonder e-mailadres worden opgebeld.

Zodra de situatie weer 'normaal' is, plant Luminus de afspraken opnieuw in.

Reparatie Ketel

We voeren nog altijd reparaties aan de Ketel uit. Klanten met verwarmingsproblemen kunnen altijd op ons rekenen.

Andere diensten

Geen impact op andere diensten.

Meer info

Continuïteit in levering van energie


  • Producenten en energieleveranciers worden beschouwd als 'prioritaire bedrijven'.
        Ze hebben de wettelijke verplichting om de continuïteit van hun diensten te verzekeren.
  • In dit stadium zijn er geen aanwijzigingen voor een verhoogd risico in energievoorziening.
  • De netbeheerders verzekeren de behandeling van noodgevallen.
  •  

    Meer info

    De overheid neemt ingrijpende maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Deze hebben een grote impact op de inkomsten van vele gezinnen. In de eerste plaats voor gezinnen waarvan één of meerdere gezinsleden in het stelsel van tijdelijke werkloosheid terechtkomen.

    Daarom besliste de Vlaamse regering op voorstel van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir deze gezinnen financieel door deze moeilijke periode te helpen. De Vlaamse overheid betaalt hun water- en energiefactuur voor een periode van 1 maand.

    Meer info

    Vlaanderen

    De Vlaamse regering heeft beslist dat er een vergoeding wordt toegekend aan huishoudens met gezinsleden die technisch werkloos zijn om hun facturen voor gas, elektriciteit en water te kunnen blijven betalen. Deze vergoeding wordt uitbetaald door de Vlaamse overheid en is forfaitair bepaald. 
    Zie: Wat zijn de steunmaatregelen van de Vlaamse overheid voor de Coronacrisis wat betreft mijn energiefactuur?

     

    Brussel

    Momenteel is nog onduidelijk welke maatregelen de Brusselse regering zal treffen. Zodra er een update komt, vind je die hier.

     

    Wallonië

    • De Waalse regering heeft beslist om voor een periode van drie maanden geen budgetmeters te installeren.
    • De huidige gebruikers van een budgetmeter blijven tem juni van energie voorzien, zelfs zonder oplading. Hiervoor moeten ze éénmalig langsgaan bij hun herlaadpunt. Opgelet: hou rekening met het feit dat na deze periode de verbruikte energie betaald zal moeten worden.
    • Ook wordt er tijdens de Coronacrisis geen residentiële klant afgesloten.

    • Meer info

    Samen maken we het verschil door elkaar te steunen

    Een overzicht van alle overheidsmaatregelen op energievlak én tips die de situatie een stuk eenvoudiger maken.

    Naar het artikel