Hulp en ondersteuning

Atrias: Een nieuw beheersysteem voor klantgegevens.

Veilig. Efficiënt. Meer mogelijkheden.

Atrias: één gegevenssysteem voor de hele energiesector

In opdracht van de overheid werken de distributienetbeheerders samen met de energieleveranciers aan één centraal systeem voor klantgegevens. Dat systeem heet Atrias en het moet de uitwisseling en verwerking van deze klantgegevens vergemakkelijken. Bijvoorbeeld als je verhuist, nieuwe diensten wilt gebruiken of van leverancier wilt veranderen. Atrias maakt het veel eenvoudiger.

Belangrijke informatie over de dienstverlening tussen 26/11 en 5/12

De overgang naar één centraal gegevenssysteem voor de energiesector is een grote stap . Daarom is er een overgangsfase voorzien. Hierin wordt alles voorbereid. Dat heeft als gevolg dat er tussen 26 november en 5 december om technische redenen geen volledige dienstverlening mogelijk is. Alvast bedankt voor je begrip.

Heb je vragen over je factuur, contract, verhuizing … in deze periode, dan vind je hieronder het antwoord.

Veelgestelde vragen

Mijn Contract

  • Ik heb een nieuw contract getekend via MediaMarkt in de maand oktober. Wanneer kan ik mijn MediaMarkt-waardebon downloaden?

    Je ontvangt je waardebon van MediaMarkt zodra de levering start en dat is in december. Dat is later dan gewoonlijk maar dat komt omdat er momenteel een nieuw centraal beheersysteem voor je klantgegevens wordt geïnstalleerd.  Daardoor kunnen we de levering dus niet eerder activeren. Tot december krijg je dus nog energie van je huidige leverancier.


     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb een contract getekend in november. Wanneer ontvang ik mijn eerste voorschotfactuur?

    Je krijgt 30 dagen na de ondertekening energie van Luminus. Dat is dus in december en dan ontvang je ook je  eerste voorschotfactuur ten laatste eind december.

    Ben je momenteel ergens anders klant? Tot dan krijg je energie van je huidige leverancier.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik wil van leverancier veranderen en klant worden bij Luminus. Kan dit?

    Ja, dat kan zeker. De startdatum van de levering hangt af van wanneer je een contract afsluit.
    Er is door de installatie van een nieuw beheersysteem voor klantgegevens bij alle energieleveranciers een kleine administratieve vertraging.

    In deze tabel zie je wanneer de levering begint en wanneer je de slotafrekening van je vorig contract krijgt.  

    Ik verander van  leverancier tussenIk ontvang dan nog energie van mijn huidige leverancier totIk ontvang energie van Luminus vanafIk krijg de afrekening van mijn vorig contract in
    1 en 31 oktober60 dagen na de ondertekening60 dagen na de ondertekeningdecember
    1 en 30 november30 dagen na de ondertekening30 dagen na de ondertekeningdecember


    Tip: Sluit je contract bij voorkeur af via deze link.
    Dat gaat snel en is 100% veilig.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Mijn verhuis

  • Ik ben verhuisd in de periode oktober-november en heb nog geen slotafrekening ontvangen voor mijn vorige adres.

    Dat klopt. Je ontvangt je slotafrekening ten laatste begin januari 2022. Dat komt omdat er momenteel een nieuw centraal beheersysteem voor klantgegevens wordt geïnstalleerd.  Daardoor kunnen we de slotafrekening niet eerder toesturen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik ben verhuisd in november en heb nog geen voorschotfactuur ontvangen voor mijn nieuwe adres.

    Je krijgt de eerste voorschotfactuur ten laatste eind december. Dat is later dan gewoonlijk en het komt door de installatie van een nieuw centraal beheersysteem voor je klantgegevens. Daardoor kunnen we je voorschotfactuur om technische redenen pas in december versturen.

    Tip: In My Luminus kan je je meterstanden ingeven en nakijken of je voorschotbedrag goed zit.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Mijn afrekening

  • Ik ontvang mijn afrekening altijd in november maar ik heb ze nog niet ontvangen.

    Uitzonderlijk krijg je je afrekening dit jaar ten laatste eind december 2021. Een maand later dus. Dit komt omdat we in november geen afrekening kunnen versturen door de installatie van een centraal beheersysteem voor klantgegevens.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik betwistte mijn afrekening in oktober-november. Wanneer ontvang ik mijn correctie?

    Je krijgt van ons ten laatste midden januari 2022 een antwoord. De vertraging komt omdat we een nieuw centraal beheersysteem voor klantgegevens installeren. Daardoor kunnen we je minder snel antwoorden.

    Uiteraard ontvang je geen betalingsherinneringen. Ook is de betwiste afrekening geblokkeerd tot we je dossier volledig afgehandeld hebben.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Mijn tarief

  • Kan ik in de periode oktober - november mijn tarief wijzigen?

    Ja, je kan je tarief makkelijk aanpassen via My Luminus. Hou er wel rekening mee dat dit niet kan tussen 26/11 en 6/12. My Luminus is in die periode niet toegankelijk door technische redenen.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Mijn meterstand en aansluiting

  • Kan ik een nieuwe aansluiting voor gas en of elektriciteit aanvragen in de periode november-december?

    In deze periode neemt de Belgische elektriciteits-en gassector een nieuw centraal dataplatform in gebruik. We registreren je contract, maar tussen 17/11 en 13/12 zal je geen afspraak kunnen maken met je netbeheerder voor het openen van je meter.

    Om ervoor te zorgen dat er voor jou geen vertraging is, raden we je aan om je nieuwe aansluiting onmiddellijk aan te vragen via deze link.

     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wordt mijn meterstand opgenomen in oktober of november?

    Ja. als je nog een klassieke analoge meter hebt voor elektriciteit en aardgas, dan komt er iemand van je distributienetbeheerder langs of geef je de meterstanden zelf door als je een uitnodiging krijgt.

    Heb je een digitale meter, dan gebeurt dat automatisch en hoef je niets te doen.
    Is de meteropname in november, dan ontvang je de jaarafrekening pas in december. 
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Overige

  • Kan ik tussen 26/11 en 6/12 de voordelen van EXTRAS! gebruiken?

    De klantenvoordelen van EXTRAS! activeer je via My Luminus. Tussen 26/11 en 6/12 is dat tijdelijk niet mogelijk door de overstap naar het nieuwe beheersysteem voor klantgegevens. Bedankt voor je begrip.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen