Hulp en ondersteuning
Uw zaak verbouwen of nieuwbouw: Luminus regelt uw energie.

Verbouwing en nieuwbouw

Een bouw- of renovatieproject voor uw kantoor? Energiemeters openen of installeren op uw nieuwe werkplaats? Luminus staat u bij.

Contacteer ons online Bel 078 180 183

Ik renoveer of bouw en wil een nieuwe aansluiting: wat nu?

Voor het openen of installeren van een energiemeter begeleidt Luminus u in 3 stappen.

Tips: neem op tijd contact op met uw netwerkbeheerder zodat uw project geen vertraging oploopt! 

Stap 1
Contacteer uw
netbeheerder
  • U bepaalt samen met uw netbeheerder het type aansluiting en meter dat uw nodig heeft (bv. werf, tijdelijk of definitief)
  • Uw netbeheerder bezorgt u vervolgens de EAN-codes voor uw gas- en/of elektriciteitsmeters. Die heeft u nodig om uw energiecontract af te sluiten
Stap 2
Sluit uw energie-
contract af

Contacteer ons om een energiecontract af te sluiten voor uw nieuwe aansluitingen:

  • Bezorg ons de EAN-codes van uw meters.
  • Daarna bevestigen wij de afsluiting van uw nieuwe contract per mail of met de post.
Stap 3
Opening van uw
meters

Maak een afspraak met uw netbeheerder om uw meters te openen.

  • Zodra dit gebeurd is, begint Luminus u onmiddellijk energie te leveren.
  • Binnen 15 dagen na de opening van uw meter(s) ontvangt u de eerste Luminusfactuur.

Andere diensten die u kunnen helpen bij uw renovatie of nieuwbouw

Luminus Ketel

Een nieuwe ketel: een lichtere energierekening

Dankzij de installatie van een nieuwe verwarmingsketel bespaart u tot wel 35% op het energieverbruik van uw zaak.

  • Bespaar 35% op uw gasfactuur
  • Fiscaal aftrekbaar
  • Hoog rendement én ecologisch
Ketel Garantie

Ketel Garantie: uw boiler binnen de 24u hersteld

Met Ketel Garantie van Luminus hoeft u zich geen zorgen meer te maken.

  • Binnen de 24 uur herstelling bij defecte verwarmingsinstallatie.
  • 2 herstellingen per jaar, telkens met een tussenkomst tot max. € 500.

Gerelateerde vragen

  • Ik heb een nieuwe aansluiting aangevraagd. Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur bij Luminus?

    Je krijgt de eerste voorschotfacturen van Luminus van zodra je netbeheerder ons bevestigde dat je meter geactiveerd werd. Dit kan enkele dagen duren.
    Voordat de energielevering start, krijg je van ons een brief met gedetailleerde informatie over je voorschotfacturen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus?

    Volg dit stappenplan:

    1. Meld je aan op My Luminus.
    2. Ga naar 'Verbruik'.
    3. Kies het adres en de aansluiting waarvoor je een meterstand wil ingeven.
    4. Klik op 'Voeg een meterstand toe'. 
    5. Geef de datum en meterstand in.
    6. Klik op 'Bevestig'.
    7. Extra: Indien je dat wenst, kan je ook je voorschotbedrag aanpassen op basis van je nieuwe meterstanden.


    Tip: wanneer je de meterstanden afleest van je meter en in My Luminus noteert:

    • Geef je voor een analoge meter alleen de cijfers in voor de komma.

     

    Display elektriciteitsmeter:My Luminus:
     met 1 telwerk:image.pngGeef de meterstand in tot aan de komma:
    • 62224     
     met 2 telwerken:
    image.png
    Geef de meterstanden dag en nacht in tot aan de komma:
     
    • 622224
    • 54415
     


    Heb je een verkeerde meterstand ingegeven in My Luminus?
    Je kan dit altijd aanpassen of verwijderen.

     

    Nuttige links:

     
     
     
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik klant worden bij Luminus?

    Klant worden bij Luminus kan in enkele clicks.
     

    1. Bekijk ons aanbod in tarieven, producten en diensten op de website.
    2. Kies het tarief dat je wenst en teken in.

    Zo eenvoudig is het om klant te worden bij Luminus!

    Voor vragen over je wijziging van gas- en/of elektriciteitsleverancier kan je ons contacteren via chat of telefonisch .

    Sta je op het punt te verhuizen?
    Luminus zet je contract gratis over op je nieuwe adres. Op onze website vind je alle info over je verhuis.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom en hoe vraag ik een tijdelijke aansluiting of werfaansluiting aan?

    We raden je aan om in de volgende situaties een tijdelijke aansluiting of werfaansluiting aan te vragen:
     

    • Bij de bouw van een appartement: elke wooneenheid  krijgt later een afzonderlijke definitieve aansluiting.
    • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is.
    • Bij evenementen.


    Hoe verloopt de procedure?

    Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:

    1. Contacteer je netbeheerder om een tijdelijke aansluiting aan te vragen.
    • Je ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van je werfaansluiting (EAN staat voor 'European Article Numbering').
    • Deze EAN-code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met je leveringspunt voor elektriciteit. Deze code heb je nodig voor alle communicaties met je netbeheerder en energieleverancier.
    1. Neem contact met ons op om een contract af te sluiten en houd je EAN-code bij de hand. We informeren nadien je netbeheerder.
    2. Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
    3. Spreek met de netbeheerder een datum af om je werfaansluiting aan te sluiten.
    • Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    • Je ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.


    Belangrijke opmerkingen

    Vraag de plaatsing van je werfaansluiting op voorhand aan bij je werfbeheerder.
    Je hebt daarvoor de volgende documenten nodig:
    •  Bouwvergunning met inplantingsplan: duid hierop aan waar de meters zullen staan.
    • Officieel document met het definitieve huis- en busnummer, ondertekend en afgestempeld door de gemeenteambtenaar.
    • Rioleringsplan van de woning.
    • Attest voor verlaagd btw-tarief in geval van renovatie.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer tips