U koos voor Privé

Tot welk type behoort uw onderneming?

Professional

Jaarlijkse uitgave
< € 10 000

Jaarlijks verbruik
Elektriciteit
< 100 MWh

Gas
< 100 MWh

Type meteropname
Jaargemeten

Selecteer

KMO

Jaarlijkse uitgave
€ 10 000 tot € 100 000

Jaarlijks verbruik
Elektriciteit
100 - 1 000 MWh

Gas
100 - 2 000 MWh

Type meteropname
Jaargemeten
Maandgemeten
Telegelezen

Selecteer

Grote onderneming

Jaarlijkse uitgave 
> € 100 000

Jaarlijks verbruik 
Elektriciteit
> 1 000 MWh
 
Gas 
> 2 000 MWh

Type meteropname
Jaargemeten 
Maandgemeten 
Telegelezen

Selecteer

Energieleverancier in België

Aansluitingen

Wanneer je verhuist, bouwt of renoveert is het belangrijk om ook aan je energie-aansluitingen te denken. Als die niet in orde zijn, kan er geen energie aan je woning of gebouw worden geleverd.

Soorten aansluitingen

Er zijn verschillende soorten aansluitingen. Bovendien is er ook een verschil voor elektriciteitsaansluitingen en gasaansluitingen.

Elektriciteit

Voor de meeste gezinswoningen of thuiskantoren volstaat een standaardaansluiting (ook wel mono- of éénfasige laagspanningsaansluiting). Dit is een aansluiting op 230 V (volt) met een stroomsterkte van 40 A (ampère).
Op een standaardaansluiting kan je de meest gebruikte huishoudelijke apparaten, zoals een fornuis, koelkast, diepvries en wasmachine, tegelijkertijd laten werken.

Als je apparaten wil gebruiken die een hoger vermogen eisen, zoals warmtepompen, sauna’s, thuislaadinstallaties voor een elketrische wagen, … dan kan het zijn dat je een driefasige aansluiting nodig hebt.

Bespreek dit zeker met je installateur of netbeheerder. Zij kunnen je meer informatie en raad geven.

Gas

Voor de meeste gezinnen volstaat een standaard gasaansluiting voor de verwarming van de woning, het verwaremen van het water en het koken op gas.

Zo’n standaardaansluiting heeft een vermogen van 50kW (kiloWatt). Meer specifiek gaat het om een maximumvermogen van 6m3/u en een leveringsdruk van 21 tot 25 mbar (millibar).

Wanneer je een barbecue, open haard op gas of andere apparaten met een hoger verbruik wil gebruiken, kan het nodig zijn om het vermogen van uw aansluiting op te voeren. Hiervoor neem je best contact op met je installateur of netbeheerder.

Nieuwe aansluitingen aanvragen

Je staat op het punt te verhuizen, bouwen of renoveren? Vergeet dan niet je nieuwe aansluitingen aan te vragen.

Doorloop onderstaande stappen om je nieuwe aansluiting in orde te maken:

  • Vraag een nieuwe aansluiting aan bij je netbeheerder. Hij zal je, nadat je betaald hebt, een unieke, 18-cijferige EAN-code (European Article Numbering) toesturen. Deze code stemt overeen met je leveringspunt voor energie. Gebruik deze code voor al je communicatie met je energieleverancier en netbeheerder.
  • Sluit je aan bij Luminus. Dit kan je makkelijk zelf online doen je ideale energietarief te berekenen. Of je kan bellen naar het nummer 078 180 183 om een leveringscontract op te stellen. Luminus brengt daarna uw netbeheerder op de hoogte.
  • 3 dagen nadat je je contract hebt ondertekend, neem je contact op met je netbeheerder om je gekeurde installatie aan te sluiten op het netwerk.

Opgelet! Vraag je aansluitingen op tijd aan om energie te kunnen gebruiken in je nieuwe woning of gebouw. Houd daarbij ook zeker rekening met de wettelijk vastgelegde termijnen:

  • Eenvoudige aansluiting: binnen de 15 werkdagen na betaling van de aansluitingsfactuur.
  • Meer ingewikkelde aansluitingen: binnen de 30 werkdagen na betaling van de aansluitingsfactuur.
  • Aansluiting met studie: binnen de 18 weken na betaling van de aansluitingsfactuur.

Bestaande aansluitingen wijzigen

Het kan zijn dat je in bepaalde omstandigheden een energie-aansluiting wil wijzigen. Hier leggen we je uit welke wijzigingen je kan doen en welke stappen je moet volgen.

Je gas- en/of elektriciteitsmeter afsluiten

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je een energiecontract wenst stop te zetten:

Je wil van leverancier veranderen.

Als je je contract wil stopzetten om van leverancier te veranderen, neem je contact op met onze klantendienst op het nummer 078 150 210.

Je verandert van adres.

Als je je contract wil opzeggen omdat je gaat verhuizen, dan kan je contact opnemen met onze verhuisdienst op het nummer 078 180 183.

Je wil een meter afsluiten.

Om een meter af te sluiten, neem je contact op met je netbeheerder. Zodra hij je meters officieel verzegelt, krijgen wij de nodige informatie om uw dossier af te sluiten.

Een familielid is overleden.

Om het dossier van je overleden familielid af te handelen, contacteer je onze klantendienst op het nummer 078 150 210. Je kan het overlijden ook doorgeven via ons Contactformulier.

Bij een overlijden bestaan twee mogelijkheden:
• De meter blijft geopend en het contract wordt overgenomen. In dat geval hebben wij de gegevens nodig van de persoon die de overname doet.
• De meter moet afgesloten worden. Contacteer hiervoor de netbeheerder, die zal deze taak op zich nemen.

Je gas- en/of elektriciteitsmeter aanpassen

Je netbeheerder is verantwoordelijk voor aanpassingen van je meters. Hij regelt bijvoorbeeld je overschakeling van een dag- en nachtmeter naar enkel dag- of nacht meter, of van een budgetmeter naar een gewone meter, … .

Neem daarom met hem contact op als je een wijziging aan je meter wil doorvoeren. Hij helpt je graag verder en brengt ook Luminus op de hoogte van de aanpassingen. Je hoeft dus zelf niets te doen.

Je gas- en/of elektriciteitsmeter (her)openen

Als je een meter wil laten (her)openen, is het belangrijk dat je eerst een energieleveringscontract afsluit. Dit kan je makkelijk zelf door online je ideale energietarief te berekenen of door contact op te nemen met onze klantendienst op het nummer 078 150 210. Houd in beide gevallen je EAN-nummer bij de hand.

Wanneer je energieleveringscontract is afgesloten, kan je een afspraak maken met je netbeheerder die je meter zal komen aansluiten.
Opgelet! Je installatie moet gekeurd zijn wanneer de netbeheerder de aansluiting komt uitvoeren.

Voor huishoudelijke klanten starten wij de energielevering 30 dagen na ondertekening of online registratie van uw contract.

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? 

We helpen je graag op 078 210 210