Wat betekent de omschakeling van arm (L-gas) naar rijk gas (H-gas)?

1,6 miljoen Belgische verbruikers die vandaag arm gas verbruiken, schakelen om naar rijk gas.

Waarom?

  • Arm gas komt uit Nederland, maar deze gasreserves geraken uitgeput.
  • De Nederlandse overheid besliste om de export van gas geleidelijk te verminderen en volledig te stoppen in 2030.
  • Arm gas wordt dan vervangen door ‘rijk’ gas. België importeert dit rijk gas uit Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Qatar en Rusland.

Wanneer?
  • De omschakeling loopt van 2018 tot 2029. Elk jaar converteren de netbeheerders een deel verbruikers in de zomerperiode.
  • Hiervoor stellen ze een tijdschema op, dat je kan terugvinden op de website van je distributienetbeheerder.

Hoe?
  • Vandaag verbruikt de helft van de Belgische gasgebruikers al rijk gas.
  • De samenstelling van rijk gas is anders dan die van arm gas, daarom passen we de infrastructuur voor het transport in ons land aan.
  • Alle consumenten die omschakelen laten best hun toestellen nakijken en bijregelen indien nodig. Dit voor toestellen die te oud of niet compatibel zijn.

Is mijn apparaat geschikt voor rijk gas?
  • Als het apparaat geschikt is voor rijk gas, of door een aanpassing geschikt werd gemaakt (dit weet je pas zeker na de controle), merk je niets.
  • Anders zal op het ogenblik van de omschakeling het gasblok bij opstart van de ketel sputteren en brommen, omdat de gas/lucht verhouding niet juist is.
  • De apparaten zullen dus niet meer (correct) functioneren. Mogelijk lopen ze zelfs schade op.

Wat met mijn gasmeter?
Je meter verandert niet. De netbeheerder (DNB) vervangt alleen de drukregelaar van de gasmeter.

Wie betaalt wat?
  • De DNB betaalt de kosten voor de aanpassingen aan het gasnet, inclusief de aansluiting tot vlak achter de gasmeter.
  • Eventuele problemen met de gastoestellen - en de bijhorende kosten - zijn voor de eigenaar.

Betaal je meer voor rijk gas?  
Neen, de kostprijs per kWh verandert niet. Bij hetzelfde verbruik verandert het bedrag van je factuur dus niet. Op je factuur rekenen we het verbruik aan in kWh (= op basis van de hoeveelheid energie die je verbruikt). Het soort gas heeft dus geen invloed op de prijs. 

Wil je meer weten over de omschakeling van arm naar rijk gas?
Klik dan hier voor meer info: https://www.gasverandert.be/nl.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Bel ons

(normaal zonetarief)

078 150 210

Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 20 uur
Zaterdag: 09 uur tot 13 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 20u00. Zat.: 9u00 - 13u00

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.

Ga naar formulier