Wat betekent de omschakeling van arm (L-gas) naar rijk gas (H-gas)?

1,6 miljoen Belgische verbruikers die vandaag arm gas verbruiken, schakelen om naar rijk gas.

Waarom?
Arm gas komt uit het noorden van Nederland. Maar de gasreserves geraken uitgeput. Daarom besliste de Nederlandse overheid om de export van gas geleidelijk aan te verminderen en volledig te stoppen in 2030. Arm gas zal dan vervangen worden door ‘rijk’ gas. België importeert dit rijk gas nu uit andere landen zoals Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Qatar en Rusland.

Wanneer?
Aangezien het om heel wat verbruikers gaat,  gebeurt de omschakeling niet in één keer.
De omschakeling begint in 2018 en loopt door tot 2029. Elk jaar converteren de netbeheerders heel wat  verbruikers in de zomerperiode. Hiervoor stellen ze een tijdschema op, dat indien nodig elk jaar wordt aangepast. Je kan dit terugvinden op de website van je distributienetbeheerder.

Hoe?
Vandaag verbruikt de helft van de Belgische gasgebruikers al rijk gas.De samenstelling van rijk gas is anders dan die van arm gas. Daarom is het nodig dat we de infrastructuur voor het transport in ons land aanpassen. Alle consumenten die zullen omschakelen van arm naar rijk gas moeten hun toestellen laten nakijken en, als het nodig is, laten bijregelen. Dit voor toestellen die te oud of niet compatibel zijn

Als je apparaat niet geschikt is voor rijk gas en/of niet werd aangepast: op het ogenblik van de omschakeling zal het gasblok bij opstart van de ketel beginnen te “sputteren” en een brommend geluid maken omdat de gas/lucht verhouding niet juist is. De apparaten zullen dus niet (correct) meer functioneren. Mogelijk lopen ze zelfs schade op.
Als het apparaat geschikt is voor rijk gas, of door een aanpassing geschikt werd gemaakt (dit weet je pas zeker na de controle), merk je niets van de omschakeling.

Wat met mijn gasmeter?
Je meter verandert niet. De netbeheerder (DNB) vervangt alleen de drukregelaar van de gasmeter.

Wie betaalt wat?
De DNB betaalt de kosten voor de aanpassingen aan het gasnet, inclusief de aansluiting tot vlak achter de gasmeter. Eventuele problemen met de gastoestellen - en de bijhorende kosten - zijn voor de eigenaar. 

Betaal je meer voor rijk gas?  
Neen, de kostprijs per kWh verandert niet. Bij hetzelfde verbruik verandert het bedrag van je factuur niet. Op je factuur rekenen we het verbruik aan in kWh (= op basis van de hoeveelheid energie die je verbruikt). Het soort gas heeft dus geen invloed op de prijs. 

Wil je meer weten over de omschakeling van arm naar rijk gas?
Klik dan hier voor meer info: https://www.gasverandert.be/nl.



 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 20 uur
Zaterdag: 09 uur tot 13 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

U kan met een beschikbare medewerker chatten

tijdens de openingsuren van onze klantendienst: 

Ma.-vr.: 8u-20u
Zat.: 9u-13u

Chat

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.

Ga naar formulier