Waarom en hoe vraag ik een tijdelijke aansluiting of werfaansluting aan?

We raden je aan om in de volgende situaties een tijdelijke aansluiting of werfaansluiting aan te vragen:

  • Bij de bouw van een appartement: elke wooneenheid  krijgt later een afzonderlijke definitieve aansluiting.

  • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is.

  • Bij evenementen.


Hoe verloopt de procedure?

Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:

  1. Contacteer je netbeheerder om een tijdelijke aansluiting aan te vragen.
  • Je ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van je werfaansluiting (EAN staat voor 'European Article Numbering').
  • Deze EAN-code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met je leveringspunt voor elektriciteit. Deze code heb je nodig voor alle communicaties met je netbeheerder en energieleverancier.
  1. Neem contact met ons op om een contract af te sluiten en houd je EAN-code bij de hand.
  • We informeren nadien je netbeheerder.
  1. Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.

  2. Spreek met de netbeheerder een datum af om je werfaansluiting aan te sluiten.

  • Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
  • Je ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.


Belangrijke opmerkingen

Vraag de plaatsing van je werfaansluiting op voorhand aan bij je werfbeheerder.
Je hebt daarvoor de volgende documenten nodig:
  •  Bouwvergunning met inplantingsplan: duid hierop aan waar de meters zullen staan.
  • Officieel document met het definitieve huis- en busnummer, ondertekend en afgestempeld door de gemeenteambtenaar.

  • Rioleringsplan van de woning.

  • Attest voor verlaagd btw-tarief in geval van renovatie.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja - Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Wegens verbeteringen aan onze technische systemen zullen onze telefonische lijnen uitzonderlijk vandaag en morgen (13 en 14 september) gesloten zijn.
Consulteer onze FAQ's om een antwoord te vinden op jouw vraag of vul ons online contactformulier in en wij contacteren je terug.

Onze excuses voor het ongemak.

Het Luminus team.

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.

Ga naar formulier
Download onze app op