Federale premies - Federaal basispakket energie 2022: Wie heeft recht op de energiepremie?

De FOD bepaalt wie recht heeft op de energiepremie en stuurt op regelmatige basis lijsten met namen van premiegerechtigden naar Luminus. Na ontvangst van deze lijsten verwerkt Luminus deze energiepremie zo snel mogelijk voor je.


Wie heeft recht op de energiepremie 2022?
Elke huishoudelijke klant die op 30/09/2022 een leveringsovereenkomst voor energie heeft:

  • ofwel met een variabel energiecontract,
  • ofwel met een vast energiecontract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021
ontvangt voor de maanden november en december 2022 een premie voor het adres waar die gedomicilieerd is,


Wie heeft geen recht op deze premie 2022?

  • Sociaal tarief klanten,
  • energiecontracten voor tweede verblijven,
  • tijdelijke aansluitingen krijgen deze premie niet van de overheid.
  • klanten met een professioneel tarief
  • Opgelet: de datum 30/09/22 is bepalend om te weten of je de premie krijgt van de overheid of niet. De overheid kijkt specifiek naar je situatie op de dag 30/09/202 (vb. sociaal tarief of niet) om te bepalen of je voldoet aan de voorwaarden of niet. 

Let op:

  • Er bestaat een energiepremie voor 2022 én voor 2023. Heb je op 18 januari 2023  de energiepremie van het basispakket energie 2022 (voor de maanden november en december) nog niet ontvangen? 
  • De premie en een adresprobleem door Atrias: De FOD economie benadrukt dat ook gezinnen die door de technische problemen zonder leverancier zitten tijdig hun premie moeten aanvragen. Je vermeldt dan het adresprobleem in de aanvraag en voegt documenten toe die de aanvraag ondersteunen. 
Lees ook: 
  • Alle informatie over het basispakket gas/elektriciteit vind je op de website van de federale overheid: FOD Economie 
  • Wil je een totaal overzicht over de energiepremies van het basispakket energie 2022 en 2023? Bekijk dan dit handige overzicht.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.