Bestaan er maatregelen voor Brusselse klanten die betalingsmoeilijkheden hebben door de coronacrisis?

Door de coronacrisis hebben veel klanten het moeilijk om hun elektriciteits- en gasfactuur te betalen. 
Daarom heeft het Brussels Gewest het statuut van beschermde klant uitgebreid naar nieuwe categorieën op initiatief van Brugel, de Brusselse energieregulator. Deze wet werd goedgekeurd op 19 juni.


Voor wie? 

Je geniet van het coronastatuut beschermde klant als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Je woont in Brussel.
  • Je ontving een ingebrekestelling van je energieleverancier.
  • Je bent een Brusselse huishoudelijke klant die tussen 1 februari en 31 december 2020 minstens 14 dagen in tijdelijke werkloosheid gesteld was of is. Of je bent een zelfstandige en maakte gebruik van het overbruggingsrecht of hinderpremie.
  • Je hebt een contract voor een huishoudelijk verbruik (controle door Brugel).

Hoe vraag je het statuut beschermde klant aan?

Vraag dit voor 31 maart  2021 aan bij Brugel via de volgende kanalen:
Je vindt alle info over deze maatregel terug op de website van Brugel: https://www.brugel.brussels/nl_BE/actualites/tijdelijke-uitbreiding-van-het-statuut-van-beschermde-klant-386

Opmerkingen:
  • Je bescherming is maximaal tot 12 maanden geldig.
  • Je contract met de energieleverancier wordt opgeschort tijdens de bescherming.
  • Je komt terug bij Luminus onder je contract na 12 maanden of na betaling van je schulden als dit vroeger gebeurt.
  • Luminus informeert Sibelga als je je schulden betaalde voor de 12 maanden.



 

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 20 uur
Zaterdag: 09 uur tot 13 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.

De knop "start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 20u00. Zat.: 9u00 - 13u00

Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.

Ga naar formulier