Hulp en ondersteuning
Je verhuist of neemt energiemeters over? Huurder of eigenaar, Luminus staat je heel graag bij voor je administratieve formaliteiten.

Je verhuist of neemt energiemeters over?

Huurder of eigenaar, Luminus staat je heel graag bij voor je administratieve formaliteiten.
Geef je verhuis online door Bel 078 180 183

Hoe meld ik mijn verhuis of meterovername?

Tip: vul het energieovernamedocument in en onderteken het samen met de vorige of de nieuwe bewoner en bewaar dit document. Zo vermijd je achteraf onenigheden rond de meterstanden. Het energieovernamedocument dient om de meterstanden te noteren en kan gebruikt worden in geval van een verhuis, verkoop of verhuur van een woning, een echtscheiding, overlijden enz. Je moet ons het document niet bezorgen.

Heb je een decentrale productie-installatie voor hernieuwbare energie, zoals zonnepanelen, dan kan je dit specifiek overnamedocument gebruiken.

Stap 1
Gegevens verzamelen

Bezorg ons alle nodige informatie over je nieuwe woning en je oude woning als je al Luminus klant bent.

  • De EAN-codes van je energiemeters (getal van 18 cijfers startend met 5 4)
  • De meterstanden op het moment dat de sleutels overhandigd worden
  • De contactgegevens van de vorige en/of nieuwe bewoner
Stap 2
Bevestiging aanvraag

Wij zorgen ervoor dat al jouw energiediensten klaar zijn voor D-Day!

  • Opdat alles duidelijk zou zijn, sturen we je een overzicht van je contract
  • Je beschikt nog niet over alle informatie omtrent je verhuis?
    Geen nood, we nemen op een later tijdstip opnieuw contact met je op via e-mail of telefoon
Stap 3
Je energiefactuur

Op basis van de meterstand die je ons stuurde, maken we je factuur op.

  • Binnen de 15 dagen ontvang je een voorschotfactuur
  • Ben je reeds klant bij Luminus?
    Dan ontvang je ook een slot-factuur van je oude woning

Nieuw: internet en TV van Orange en energie van Luminus in één voordelig pakket. Zo eenvoudig!


  • Vermijd papierwerk
  • Activeer beide contracten met één telefoontje
  • Krijg tot € 209 extra korting
Logo Orange
Meer info

Je bent nog geen Luminus klant?

Wil je met je verhuis ook veranderen van energieleverancier? Vergelijk onze energietarieven, bereken je prijs en beslis welk energieplan het best bij je nieuwe woning past.
Bereken mijn prijs

Nieuwe aansluiting nodig?

Heb je een bouw- of renovatieproject waarbij een nieuwe aansluiting wenselijk is? Energiemeters openen of installeren? Luminus helpt je bij je aansluitingen!
Ontdek meer

Waarom voor Luminus kiezen?

Een gratis checklist voor alle stappen van je verhuis

Ga snel naar ikgaverhuizen.be

Gerelateerde vragen

  • Ik verhuis: wat moet ik doen bij Luminus?

    Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:

    • Je meterstanden.
    • Je meternummer of je EAN-code.
    • De datum waarop je verhuist.
    • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.

    Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

    Dit kan je op verschillende manieren doen:

    • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
    • Bel ons op het nummer: 078.180.183.
    Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
    Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.


    Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

    Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

    Nuttige link:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is een overnamedocument?

    Een overnamedocument voor energie is een formulier dat je invult met de persoon die de levering van elektriciteit en/of gas in een woning overneemt. Bijvoorbeeld bij een verhuis, de verkoop van een huis, na een scheiding of na een overlijden.

    Zorg dat je de volgende info noteert op dit overnamedocument:

    • De meterstanden. Neem deze op tijdens de inventarisatie of bij het overhandigen van de sleutels.
    • De gegevens van de vertrekkende bewoner en de nieuwe bewoner, samen met hun handtekening.

    Er zijn 2 versies beschikbaar:

    We hebben op onze website een specifieke rubriek rond verhuizen.
    Wanneer je jouw verhuis online doorgeeft via het verhuisformulier, dan kan je het overnamedocument hier ook toevoegen. Toegestane formaten zijn .jpg, .pdf en .png, met een maximum van 5 MB. Je kan ons deze informatie ook telefonisch of via het contactformulier doorgeven.

    Ter informatie:

    • Bezorg ons de informatie die in dit overnamedocument staat zo snel mogelijk
    • Om toekomstige geschillen over meterstanden te voorkomen, bewaar je best zorgvuldig de kopie van je overnamedocument.
    • Schrijf je gegevens in drukletters om de leesbaarheid te verhogen.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waar vind ik de EAN-code van mijn nieuwe woning?

    Contacteer je netbeheerder om je EAN-code te krijgen (dit is een code van 18 cijfers die begint met 54144) of vraag een kopie van de energiefactuur aan de eigenaar/vorige bewoner van de woning.
    Als je klant bent voor elektriciteit en gas heb je 2 EAN-codes, een voor elk energieproduct.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kan ik mijn voorschot aanpassen na mijn verhuis?

    Dat kan. We raden je zelfs aan je voorschotten op gas en elektriciteit even te herbekijken als je verhuist.
    Een andere woonst betekent immers vaak een ander energieverbruik.

    Een ander voorschot kan op 2 manieren:
     

    • Als je nog niet zeker bent van het bedrag, kunnen wij een gepast voorschot berekenen op basis van de verbruikshistoriek van je nieuwe woonst volgens de netbeheerder.
    • Je kan zelf het nieuwe voorschotbedrag dat je wenst doorgeven wanneer je ons informeert over je verhuis.

    Controleer regelmatig of je voorschotbedrag nog altijd in verhouding staat met je werkelijke verbruik via My Luminus op de website of via de app. Op die manier voorkom je onaangename verrassingen op je jaarafrekening.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • De meterstanden/verhuisdatum zijn door de andere partij doorgegeven. Hoe kan ik deze betwisten bij Luminus?

    Als de verhuisdatum of de meterstanden die door de andere partij werden doorgegeven niet correct zijn, kunnen we een correctie aanvragen bij je netbeheerder.

    Kijk eerst de gegevens na die op het overnameformulier staan en die je ontving tijdens de bevestiging van je verhuis.
    Ontving je nog geen bevestigingspakket of heb je nog geen meterstanden genoteerd?
    Vul dan het overnameformulier in, onderteken het samen met de andere partij en geef dit zo snel mogelijk aan ons door via het verhuisformulier.

    Komen de meterstanden op het bevestigingspakket niet overeen met wat gefactureerd werd?
    Contacteer ons telefonisch of via chat en voeg het overnamedocument toe.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer tips