De steunmaatregelen in het kader van de gestegen energieprijzen, zoals de federale verwarmingspremie, worden automatisch verrekend met je facturen.
Je hoeft ons hiervoor niet extra te contacteren. Meer informatie over de maatregelen vind je hier.
Hulp en ondersteuning
Luminus Monitor - Veelgestelde vragen

Vragen over de Luminus Monitor app?

Hier vind je vast het antwoord.

Veelgestelde vragen

Vind je hieronder je antwoord niet? Aarzel dan niet ons te contacteren. Het Luminus-team beantwoordt je vragen met plezier.
Contacteer ons via monitor.support@luminus.be.

 

Registreren voor de Luminus Monitor app


Activatie van de Luminus Monitor app

  • Waar en hoe kan ik de Luminus Monitor app downloaden?

    Nadat je je via My Luminus voor de Luminus Monitor app geregistreerd hebt, krijg je een welkomst
    e-mail met details om een account in de Luminus Monitor app aan te maken. In deze e-mail vind je ook een praktische handleiding die je kan helpen bij de installatie en het eerste gebruik van je Luminus Monitor app. De Luminus Monitor app kan je in de App Store of op Google Play downloaden.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kan ik inloggen in de Luminus Monitor app met een andere account?

    Ja, dat kan. Je kan de app downloaden en de account van iemand anders gebruiken (vb. je man), zodat jullie met z’n tweeën dezelfde data in de app zien. Wees wel voorzichtig en deel je accountgegevens niet zomaar.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kan ik in eenzelfde Luminus Monitor app-account meerdere profielen hebben?

    Neen, voorlopig is het niet mogelijk om verschillende profielen in een app-account aan te maken. Een profiel is steeds gekoppeld aan één installatie-adres.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Toestemming datagebruik

  • Wat houdt de toestemming voor datagebruik in de Luminus Monitor app precies in. Waarom zou ik het aan mijn energieleverancier geven?

    • Je digitale meter registreert je verbruiksgegevens. De Luminus Monitor app gebruikt deze gegevens om je meer inzicht in je energieverbruik te geven. Je verbruiksgegevens zijn privégegevens. Om de Luminus Monitor app toegang te geven tot deze gegevens, hebben we als energieleverancier je expliciete toestemming nodig. Deze toestemming geef je digitaal via de website van je netbeheerder (Fluvius).
     
    • Concreet geef je de komende 3 jaar je energieleverancier zo toegang tot je historische verbruiksgegevens. De geldigheidsduur is standaard vastgesteld op 3 jaar vanaf de aanvraag, maar je kan deze datatoegang zelf op ieder moment terug stopzetten. Zodra de periode van 3 jaar is verstreken, ontvang je een automatische e-mail van je netbeheerder (Fluvius) voor een mogelijke verlenging. Ook in de Luminus Monitor app zal je hierover een bericht ontvangen.
     
    • Je toestemming is gelinkt aan één digitale meter (EAN). Als je meerdere digitale meters hebt op een leveradres, bijvoorbeeld een voor elektriciteit en een voor gas, moet je je toestemming per meter geven.
    • Wanneer je de app activeert, dan doe je dit voor een specifiek leveradres en zal Luminus jouw verbruiksgegevens pas in de app kunnen weergeven als je je toestemming hiervoor hebt gegeven aan Fluvius.
    • Je toestemming kan je vanuit de Luminus Monitor app geven via een persoonlijke link.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Luminus Monitor app: hoe maak ik een Fluvius-account aan?

    1. Je meldt je aan of je registreert je op de website van Fluvius
    • Heb je al een Fluvius account? Meld je dan aan via je eID en kaartlezer, een token, de app itsme of via je e-mailadres en wachtwoord.
    • Heb je nog geen Fluvius account? Dan maak je eerst een account aan door je te registreren via: je eID en kaartlezer, een token of de app itsme.
    1. Link de EAN-code(s) van het adres waar je digitale meter zich bevindt met je Fluvius account.
    • Eens aangemeld, kom je terecht op je homepagina. Klik dan op ‘Mijn EAN-lijst’.
    • Voeg je 2 EAN-codes, deze voor elektriciteit EN voor gas (indien je dat hebt) toe en klik telkens op ‘Toevoegen’. Deze codes vind je terug op je laatste afrekening van Luminus of in My Luminus, je online klantenzone.
    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik de toestemming voor de toegang tot mijn verbruiksdata in de Luminus Monitor app intrekken?

    Je kan dit doen via de website van je netbeheerder http://fluvius.be.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik heb mijn toestemming gegeven maar zie nog geen data in de Luminus Monitor app. Wat nu?

    Het kan tot 72 uur duren nadat je je toestemming hebt gegeven vooraleer je data in de app ziet. Twijfel je of je je toestemming wel correct hebt gegeven? Voor de zekerheid kan je op ‘Mijn Fluvius’ de status nakijken. Ook in de app zullen we je hiervan op de hoogte houden.  

    Je kan de status van je toestemmingen in de Luminus Monitor app opvolgen via Meer > Verbindingen.

    • Zijn jouw meters groen, dan is alles in orde en wacht je gewoon nog even totdat we data voor je krijgen en deze in de app kunnen tonen.
    • Zijn jouw meters rood, dan zijn jouw aanvragen nog niet volledig in orde omdat:
      • het nodig is dat je toestemming geeft aan Fluvius voor één of beide EANs.
      • Fluvius een extra toestemming vraagt: De door Fluvius bekende eigenaar krijgt dan een brief (via e-mail of post) om die extra bevestiging te geven.

    Je kan daarom de status van je aanvragen ook bij Fluvius opvolgen via het Mijn Fluvius portaal > Verbruik > pijl naar onder bij elk EAN.
    • Zie je daar geen aanvragen staan op naam van Luminus, dan is het nodig dat je je toestemming nog geeft via de Luminus Monitor app via Meer > Verbindingen > Aanvragen bij elke meter
    • Zie je daar aanvragen voor Luminus maar zijn ze met een oranje bolletje aangeduid, dan moet je nog een extra toestemming geven door een e-mail van Fluvius te bevestigen
    • Zie je daar aanvragen voor Luminus en zijn ze met een groen bolletje aangeduid dan contacteer je best onze klantendienst via monitor.support@luminus.be.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe krijg ik zicht op de meterdata van gas in de Luminus Monitor app?

    Bij de registratie voor de Luminus Monitor app via My Luminus kan je een digitale meter voor elektriciteit (minimum) en een digitale meter voor gas (optioneel) doorgeven.
    Nadat je de Luminus Monitor app hebt gedownload, is het nodig dat je ook je toestemming geeft aan Fluvius.be zowel voor je elektriciteit als gas. Die toestemming kan je rechtstreeks vanuit de Luminus Monitor app geven via een persoonlijke link.
    Indien je je toestemming niet geeft voor gas, zullen we in de app enkel je elektriciteitsdata kunnen tonen.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoelang blijft de toestemming voor de toegang tot mijn verbruiksdata in de Luminus monitor app geldig?

    Je toestemming is standaard 3 jaar geldig. Na 3 jaar krijg je in de app een bericht om je toestemming opnieuw te geven. Je kan je toestemming ook op elk moment terug intrekken via  ‘Mijn Fluvius ’.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Inzichten en verbruiksdata

  • Wat is het verschil tussen mijn totale verbruikskosten in de app en mijn voorschotfactuur in de Luminus Monitor app?

    • Je kan via de app je verbruikskosten en vaste kosten zien.
    • Vergelijk je totale verbruikskost met je voorschotten en ga zo na of je voorschotbedrag volstaat, of dat een aanpassing nodig is. Hou hierbij wel rekening met het 'seizoenseffect': je verbruik schommelt en is in de winter hoger dan in de zomer. Dit zal je zien in de verbruikskosten in de app. Je voorschot daarentegen is een vast gemiddelde en hierdoor steeds een gelijk bedrag.
    • Je kan dit niet als factuur beschouwen. Zo wordt er bijvoorbeeld geen rekening gehouden met promo's. Wacht hiervoor altijd je jaarafrekening af of bekijk deze in je My Luminus klantenzone.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe weet de Luminus Monitor app welke categorieën van toestellen ik verbruik?

    We baseren ons op de data van Fluvius en de data die je in jouw profiel invult. De nauwkeurigheid zal altijd een inschatting blijven. We baseren ons voor deze inschatting op statistische datamodellen.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waarom zie ik negatieve consumpties in de grafieken in de Luminus Monitor app?

    Heb je zonnepanelen, dan kan je de energie die je opwekt, maar niet meteen verbruikt, terug op het net plaatsen. Dit noemen we energie 'injecteren'. Bij Luminus krijg je hiervoor een vergoeding, verrekend via je jaarafrekening. Daarom staat er hier een minteken voor het bedrag en zie je in de grafiek een staaf naar beneden.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is het verschil tussen de My Luminus en de Luminus Monitor app?

    • My Luminus is je online klantenzone waar je in de eerste plaats je administratie kan regelen: je voorschot aanpassen, wisselen van tarief, je facturatie-adres aanpassen, je facturen bekijken, … Je kan er ook een overzicht van je verbruik raadplegen, maar vrij beperkt.
    • In de Luminus Monitor app kan je als klant in Vlaanderen met een digitale meter je verbruik beter opvolgen. Benieuwd? Lees hier meer over de voordelen van deze handige app.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe vaak wordt de informatie in de Luminus Monitoring app bijgewerkt?

    De informatie in de app wordt elke 24 uur bijgewerkt. In de Luminus Monitor app kan je steeds je energieverbruik van een dag ervoor zien, per kwartier voor elektriciteit en per uur voor gas.

    Opgelet: voor gas is er altijd een kleine vertraging t.o.v. elektriciteit. Dit komt omdat je digitale meter je elektriciteitsverbruik telkens rond middernacht registreert, maar je gasverbruik pas rond 6u ’s ochtends.

    Je data voor elektriciteit worden dagelijks rond het middaguur bijgewerkt in de app, die voor gas in de namiddag.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat is de link tussen mijn profiel in de Luminus Monitor app en de energietips?

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


De app stopzetten

  • Hoe kan ik stoppen met de Luminus Monitor app en zorgen dat Luminus geen verbruiksgegevens meer ontvangt?

    • Wil je je Luminus Monitor account stopzetten, dan volstaat het niet enkel om de app te verwijderen van je smartphone. Het is belangrijk dat je eerst je account verwijdert. Dat kan op twee manieren:
    1. Je kan het doorgeven via monitor.support@luminus.be met de vraag je Luminus Monitor app-account stop te zetten.
    2. Je kan dit ook aangeven in de app zelf, via ‘Meer’. We zorgen er vervolgens voor dat zowel je account als je data verwijderd worden.
    • Het is ook belangrijk dat je je mand(a)at(en) intrekt op Fluvius.
    • Als je van energieleverancier verandert, zal Luminus je contract proactief stopzetten. En als je verhuist, zal Fluvius de actieve mandaten voor je vroegere adres stopzetten en zal je Luminus Monitor contract worden stopgezet.
    • Je app-contract stopt automatisch als je je mandaat terugtrekt voor alle EAN’s gelinkt aan je Luminus Monitor account.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kan ik de Luminus Monitor app op een ander adres ook activeren? Wat kan ik doen bij een verhuis?

    • De app is momenteel beperkt tot 1 installatie-adres. Je kan dus slechts 1 adres activeren.
    • Als je verhuist, zetten we je Luminus Monitor app stop. Dit doen we omdat het mandaat bij Fluvius gekoppeld is aan je adres. We hebben een nieuw mandaat nodig om deze dienst op je nieuwe adres te kunnen aanbieden. 
    • Wil je de app graag activeren voor je nieuwe adres? Dat kan uiteraard! De voorwaarde is wel dat je een digitale meter hebt en in Vlaanderen woont. Opnieuw registreren kan zeer eenvoudig via www.luminus.be.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kan ik de Luminus Monitor app verder gebruiken als ik van energieleverancier verander?

    Als je van energieleverancier verandert, zal Luminus je contract proactief stopzetten.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Wat gebeurt er met mijn data in de Luminus Monitor app als ik mijn contract stopzet of mijn toestemming intrek?

    • Als je je mandaten gelinkt aan je installatie-adres bij Fluvius intrekt, of als je Luminus laat weten dat je deze dienst niet meer wenst, dat je verhuist of verandert van leverancier, dan worden alle data gelinkt aan dit installatie-adres gewist in onze systemen. In dit geval wordt ook je account verwijderd.
    • Indien je 1 mandaat intrekt (elektriciteit of gas) en er een ander mandaat actief blijft, dan komt er voor de EAN met het ingetrokken mandaat geen nieuwe data bij. Wel blijft de reeds opgehaalde data voor deze EAN bewaard en toegankelijk voor de gebruiker.  In dit geval blijft je account ook actief.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Kan ik mijn Luminus Monitor app verwijderen en opnieuw downloaden zonder mijn data kwijt te zijn?

    Ja, je profiel wordt bewaard tenzij je je mandaat terugtrekt bij Fluvius (zelf of bij verhuis) of je van energieleverancier verandert.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Problemen

  • Bestaat de Luminus Monitor app ook in andere talen dan het Nederlands?

    • Neen, op dit moment bestaat de Luminus Monitor app enkel in het Nederlands.
    • De Luminus Monitor app gebruikt verbruiksdata van je digitale meter. Aangezien tot nu toe enkel digitale meters in Vlaanderen de functionaliteit hebben om data uit te wisselen, is de app voor het moment enkel beschikbaar in het Nederlands.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Waar kan ik extra hulp vinden om de Luminus Monitor app te gebruiken?

    Je kreeg een handleiding als bijlage van je welkomste-mail. Als je nog vragen hebt over de Luminus Monitor app, contacteer ons dan gerust via monitor.support@luminus.be.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Ik ben het wachtwoord van mijn Luminus Monitor-account vergeten. Hoe stel ik mijn wachtwoord opnieuw in?

    Dit kan je in de app via ‘Instellingen’ doen. Je zal hiervoor opnieuw een e-mail krijgen ter bevestiging van je identiteit.
     

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen