Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Heb je een vraag?

Je vindt het antwoord in de veelgestelde vragen.

Nieuw! De Luminus Virtuele Zoekassistent
Onze AI-bot helpt je sneller een antwoord te vinden in de Veelgestelde Vragen.

Stel je vraag

Anderen zochten ook:

  • Ik kan mijn voorschot niet aanpassen via My Luminus. Wat doe ik?

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus als ik een digitale meter heb?

    Heb je een digitale meter, dan hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden. We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd in My Luminus.

    Voor je afrekening ontvangen we van de netbeheerder de werkelijke meterstand n.a.v. de jaarlijkse meteropname.

    De volgende gegevens lees je af op je digitale meter:

    Op de display van een digitale meter elektriciteit:
    • Zie je de meterstanden staan voor dag (1.8.1.) en nacht (1.8.2),
    • Als je zonnepanelen hebt, zijn ook de meterstanden ingevuld bij injectie dag (2.8.1.) en nacht (2.8.2.).
    Op de display van een digitale meter gas:
    • Druk op een van de drie rode knoppen: dan zie je de meterstanden.
     
    image.pngimage.png

     

    Lees deze nuttige tips:

    • Als je een digitale meter hebt, leest de netbeheerder jaarlijks automatisch en op afstand je meterstanden af. Er komt geen meteropnemer meer langs om de meterstanden te noteren. 
    • Je meterstanden worden maandelijks automatisch geregistreerd in My Luminus

    Wist je trouwens dat Luminus verschillende diensten aanbiedt om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen?

    Dagelijkse data, tot de dag voordien:

    •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
      • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als ik kWh
      • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
      • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

    Real time data:

    • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
      In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.

    Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
    Lees meer over deze dienst


    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe lees ik de meterstanden van een slimme of digitale meter

    Dankzij je digitale meter hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden.

    We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd.

    Voor je afrekening hebben we wel nog steeds de werkelijke meterstand nodig. Die ontvangen we van de netbeheerder n.a.v. de jaarlijkse meteropname.

    Heb jij maandelijkse afrekeningen, dan ontvangen we maandelijks je werkelijke meterstand van je netbeheerder. Op basis daarvan maken we telkens je afrekening op.

    Daarnaast biedt Luminus verschillende diensten aan om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen.

    Data tot de dag voordien:

    •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
      • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als in kWh
      • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
      • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

    Real time data:

    • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
      In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.

    Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
    Lees meer over deze dienst

     

    Je kan je energieverbruik ook via je netbeheerder opvolgen:

    • Raadpleeg/download de handleiding van je netbeheerder om te weten hoe je de meterstanden van een slimme of digitale meter afleest. Je netbeheerder toont je wat er op de display staat van je digitale elektriciteits- of gasmeter en welke meterstanden je waar vindt.
      • In de klantenzone van je netbeheerder kan je elke dag een nieuwe update van je energieverbruik raadplegen (tot de dag voordien). In Vlaanderen is dit in Mijn Fluvius.
      • Je kan je dagelijkse/maandelijkse/jaarlijkse injectie raadplegen als je een digitale meter hebt. In Vlaanderen is dit: In Mijn Fluvius. Als je dan je injectie in mindering brengt van de opgewekte energie van je zonnepanelen, houd je je zelfverbruik over.

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
    • Ik heb mijn afrekening nog niet ontvangen. Wat doe ik?

      Gaf je jouw meterstanden minder dan 6 weken door aan Luminus?

      • We vragen je om nog even geduld te hebben. Na opname van je meterstanden door de netbeheerder duurt het ongeveer 6 weken voordat je je afrekening ontvangt.
      • De netbeheerder controleert en valideert je verbruiksgegevens en bezorgt deze nadien aan Luminus. Ook wij controleren of alle gegevens juist zijn en maken de afrekening voor je op.

       Opmerking: heb je het tarief Basic Flex?

      • In dat geval kan Luminus je afrekening pas opmaken bij het begin van de volgende maand. 
      • Voor variabele tarieven hebben we immers de indexen van de maand nadien nodig om je afrekening correct op te maken.

       

      Gaf je je meterstanden meer dan 6 weken geleden door aan Luminus?

      Controleer eerst of je EAN-code van je elektriciteits-of aardgasmeter in de lijst zit van geblokkeerde punten bij de netbeheerder:

      Door de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de energiemarkt kwamen in uitzonderlijke gevallen klantgegevens vast te zitten bij de netbeheerder. Daardoor kan Luminus geen afrekening opmaken.

       

      Na deze controle heb je 2 opties: 

      1. Vind je je EAN-code(s) terug in deze lijst? 

      • Dan vragen we je om nog even geduld te hebben tot de netbeheerder je data kan vrijgeven en doorsturen naar Luminus. Heel concreet betekent dit dat je netbeheerder je meterstand correct ontvangt, maar niet kan doorsturen naar Luminus.
      • Daardoor kunnen we geen afrekening opmaken. We begrijpen dat dit zeer vervelend is. Alle spelers op de energiemarkt verhogen hun inspanningen om tegen oktober 2024 tot een normale situatie terug te keren.

      2. Vind je je EAN-code(s) niet terug in deze lijst?

      • Contacteer ons. Dan is er een andere oorzaak waarom we geen afrekening kunnen opmaken.
      • We bekijken samen met jou wat de reden kan zijn van deze laattijdige ontvangst van je factuur.

      Lees ook:

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
    • Ik moet veel bijbetalen op mijn jaarafrekening. Hoe kan dat en wat moet ik doen?

      Dit kan de volgende oorzaken hebben:

      • Je meter werd gecorrigeerd.
      • Het was een strengere winter.
      • Je hebt niet langer recht op sociaal tarief.
      • Het aantal bewoners in je huis veranderde in de loop van het jaar.
      • Een stijging in belastingen, netbeheerderskosten of transportkosten.
      • Je hebt een nieuwe, grote verbruiker in huis gehaald, zoals een droogkast, jacuzzi, elektrische verwarming, airconditioning,…
      • Je echte verbruik ligt hoger dan de inschatting die vorig jaar gemaakt werd. Dit kan gebeuren wanneer je meterstanden geschat zijn.
      • Je verbruikspieken per maand zijn hoog en hiervoor betaal je het capaciteitstarief. De VREG voerde op 1 januari 2023 deze nieuwe berekening door voor klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Dit betekent dat je betaalt volgens je gebruik van het elektriciteitsnet op basis van je verbruikspieken.  Lees hier meer:
      Het advies van Luminus:
      Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

    Je afrekening niet ontvangen?

     

    Door de overgang van de distributienetbeheerders en de energieleveranciers naar een nieuw dataplatform, ervaart een deel van onze klanten op dit moment een vertraging in hun facturatie.

    We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.

    Bekijk hier de laatste info
    Atrias: Een nieuw beheersysteem voor klantgegevens.

    Zelf aan de slag in My Luminus

    In je persoonlijke klantenzone My Luminus kan je heel wat zaken ook zélf regelen:
    My Luminus Dashboard
    • persoonlijke gegevens wijzigen
    • facturen en betaling raadplegen
    • voorschot aanpassen
    • meterstanden doorgeven
    • betaalmethode aanpassen
    • afbetalingsplan aanvragen

    Lees hier meer over My Luminus.

    Nog geen account?
    Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

    Naar My Luminus
    Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

    Je antwoord niet gevonden?
    Een van onze medewerkers helpt je graag verder

     

    Bel ons

    Maandag tot vrijdag: 8 u tot 18u

    Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer (zonaal tarief):

    078 150 210

    Zakelijke klant? Klik hier

    Mail ons

    Vul het contactformulier in en de Luminus klantendienst neemt contact met je op.


    Ga naar formulier

    Chat met ons

    De knop "start de chat" verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

    De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst:

    Maandag tot Vrijdag.: 8u tot 18u.

    Heb je een klacht? Wij lossen het voor je op!

    Geef je klacht aan ons door.